Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

kommanditdelägare och bolagsavtal

Inlägg 1 av 5

2005-08-24, kl 14:50

username

Martin
Nitram

kommanditdelägare och bolagsavtal

Hej
Kan man göra avtal om hur mycket kommanditdelägare skall få med sig om de drar sig ur bolaget?

Kan denna summa bestämmas utifrån hur mycket de har jobbat och får man bortse från hur mycket bolaget som helhet har vuxit

Finns det någon lägsta timlön som man som kommanditdelägare i så fall måste erhålla?

Tack på förhand
Nitram

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-08-25, kl 00:16

foretagande

foretagande

Lagen som reglerar detta "lagen om handelbolag och enkla bolag" är dispositiv så ni får avtala vilka vilkor ni vill. Har ni däremot inget avtal skrivet så är det lagen som gäller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-08-25, kl 20:02

username

Martin
Nitram

Tack för ditt svar!

Om man avtalar ovanstående vilkor och en kommanditdelägare vill lämna bolaget och skall ha med sig de pengar ("timlön" x antal arbetstimmar) + insats, som han har rätt till: . Skall bolaget då betala arbetsgivaravgifter?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-08-27, kl 15:04

mrnowhereman

mrnowhereman

Tänk dock på att oskäliga avtal/avtalsvillkor kan bli ogiltiga (36§ avtalslagen)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-08-28, kl 17:48

username

Martin
Nitram

Finns det någon som kan svara på min andra fråga om arbetsgivaravgifter?
Jag vet att man säkert inte skall betala arbetsgivaravgifter, eftersom de inte är anställda men medägare. Jag tycker bara det verkar konstigt att många fler enskilda firmor som behöver anställa folk inte istället bildar ett kommanditbolag och gör de anställda till medägare med en krona som insats. Då slipper man ju arbetsgivaravgifter. Det enda hinder jag ser är att man bara får betala ut lön en gång (när de lämnar bolaget).
Är detta verkligen lagligt?
Mvh nitram

Inläggets betyg
Svara Svara med citat