Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Utrikes försäljning

Inlägg 1 av 2

2005-08-18, kl 20:30

username

Mikael
Karlsson

Inlägg: 6

Utrikes försäljning

Hej !

Jag har undrar lite över hur försäljning till utlandet funkar. Jag har läst lite angående momser och sådant men jag har inte fått riktigt grepp om det. Så jag har ett antal frågor jag skulle vilja ha hjälp med att få något vettigt svar på.
1. Vad är EG-moms ?
2. Hur funkar faktureringent ? t.ex Kalle i sverige tillverkar en stolar, ett företag i USA köper dessa stolar av Kalle här i sverige. Hur ska Kalle få betalaningen ifrån företaget i USA ??
3. Hur funkar detta med försäljning inom en annan valuta ?

Som sakt var jag är rätt ny inom detta.

Tack på förhand.
Micke

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-08-18, kl 22:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När man talar om EG-moms så menar man moms vid köp/försäljning mellan företag i olika länder inom EU. Momsen hanteras då som ett mellanting mellan försäljning inom det egna landet och export. Säljaren lägger inte på någon moms på fakturan när ett företag från ett annat EU land är köpare, det är istället köparen som redovisar den utgående momsen. Har man då en verksamhet som är momspliktig så har man också rätt att dra av samma moms igen så det innebär i praktiken att ingen moms betalas men däremot redovisas.
Kalle skickar en faktura till företaget i USA precis som vanligt men istället för att ange bankgiro/postgiro så anger man ett bankkonto som pengarna ska betalas till.
Man kommer överens om vilken valuta man ska fakturera i, gäller det USA så blir det troligen så att de inte accepterar någon annan valuta än dollar men du kan ju alltid försöka att få fakturera i SEK. Vill du ha 800 för en stol så kan du då endera fakturera 800 SEK, och då är det det amerikanska bolaget som står för valutarisken det ska komma in 800 SEK på ditt konto (minus bankens avgifter förståss). Fakturerar du i dollar så kanske du fakturerar 100 dollar om du har räknat med att det ska ge ungefär 800 SEK. Sjunker då kursen till 6,95 som den var ett tag i vintras så får du bara in 695 SEK, å andra sidan så kan ju kursen också stiga så du kanske får 900, det beror helt på vilken kurs dollaren har just den dagen du får betalt. Ett alternativ till valutarisken är att öppna ett valutakonto på banken så att du har ett konto med dollar, då styr du iallafall själv över vilken dag (när kursen är bra) som du vill växla in dollarna mot SEK

Inläggets betyg
Svara Svara med citat