Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

En undran om "cirkapris".

Inlägg 1 av 5

2005-08-17, kl 03:08

username

Awwao
Wa

Inlägg: 4

En undran om "cirkapris".

Hej!

Jag har hittat några produkter utomlands som jag tror på och vill importera till Sverige. Jag har ej för avsikt att själv direkt sälja produkten till konsumenten utan planerar att söka återförsäljare.

Nu undrar jag hur jag ska sätta "rekommenderat försäljningspris" eller "cirkapris". Är det en viss procent av grossistpriset, eller hur bestäms det? Hur mycket brukar affärerna lägga på?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-08-21, kl 03:41

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

beror helt på vad det är för produkt. Som exempel: Vid klädfsg behöver slutbutiken troligen kunna göra ett påslag på 50-100%. Marginaler skiljer sig dock åt ganska mycket mellan olika branscher och även inom branscher. Ullared tex, lär ju inte lägga på många procent på sina kläder. Istället säljer de en himla massa. En butik som säljer Hugo Boss kläder behöver ha betydligt högre marginaler för att klara sig, eftersom de inte säljer lika många. .

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-08-21, kl 20:26

username

Awwao
Wa

Inlägg: 4

Tack för ditt svar. Jo, jag har förstått att det är olika beroende på bransch och företag. Svårt ändå att bara höfta till med något, skulle vilja ha någon slags riktlinje. Har du (eller någon annan som ev läser detta) någon aning om vad mindre leksaksbutiker och inredningsbutiker i Stockholms city kan tänkas lägga på? Kanske rör sig om 50-100% där också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-08-29, kl 14:27

username

Bo
Sävengren

Inlägg: 14

Du behöver inte alltid ange ett cirkapris utan helt enkel bara rakt av sälja varan till dina återförsäljare/kunder

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-27, kl 11:51

Tulip

Tulip

Inlägg: 4

Kom i håg att i Ca priset ligger 25% moms om det är presentartiklar och dyl.
Sen ska butiken ofta ha sin 40-45% marginal.
Och du måste ha minst 50% för att klara av alla kostader.
("vanlig" kalkyl)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat