Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inkasso

Inlägg 1 av 4

2005-08-16, kl 12:23

username

Tom
Berg

Inlägg: 33

Inkasso

Har ett antal företag som trots påminnelser och "hot" om inkasso inte har betalat fakturorna så nu vill jag ta till hårdare tag. Vad gör man nu? Kan man skriva ett "eget" inkasso brev? Hur går man vidare? Finns det någon inkasso brevsmall som man kan använda sig av?

Mycket tacksam för all hjälp.

/ Simon

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-17, kl 20:30

asaide

asaide

Inlägg: 12

Jag tror du kan gå till Skatteverket och fylla i blanketter så driver de ärendet vidare till den som ska betala.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-18, kl 09:53

Sten_UNICELL

Sten_UNICELL

Inlägg: 54

Kronofogdemyndigheten är den myndighet som kan hjälpa Dig. Skatteverket går också till kronofogden när dom behöver hjälp med att få in skatten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-10-11, kl 10:14

alkefjard

alkefjard

Inlägg: 11

Hej!
Om fakturan är förfallen och ej bestriden är det inkassokrav, eller även kallat kravbrev enligt inkassolagen, som du ska skicka. Detta kräver ej tillstånd så länge det handlar om företagets egna fordringar, men däremot för att driva annans fordringar. Enligt lag, inkassolagen 6§, ska inkassokrav skickas före man får vidtaga rättsliga åtgärder (som t ex ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten vilket är en rätttslig åtgärd). Mer om detta kan du läsa i gratis utdrag ur min bok Från faktura till betalt på www.inkonomi.se/boken. Det finns också möjlighet att beställa professionella kravsbrvesmallar.
Lycka till!
Peter Alkefjärd
Inkonomi-konsult

Inläggets betyg
Svara Svara med citat