Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Sälja mjukvara till skolor

Inlägg 1 av 4

2005-08-06, kl 22:58

username

Ulf
Magnusson

Sälja mjukvara till skolor

Jag funderar på att skriva ett program för närvaroregistrering, anpassat för de förhållanden som gäller på gymnasiets IV-program. Efter ett års praktik på en gymnasieskola är jag väl insatt i vad som skulle krävas av ett sådant program, och har identifierat brister i de produkter som finns ute på marknaden.

Vad jag förstått är det endast tillåtet för skolorna att köpa in produkter från företag kommunen har skrivit avtal med. Hur kan jag som privatperson med en attraktiv (och, i jämförelse med konkurrensen, mycket billig) produkt få kommunen att ingå i ett avtal med mig? Krävs det att jag registrerar ett företag, och hur stor är i så fall kostnaden för detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-07, kl 22:13

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

>>Vad jag förstått är det endast tillåtet för skolorna att köpa in produkter från företag kommunen har skrivit avtal med.<<

Det beror på priset. Riktigt billiga saker får köpas in utan föregående anbudsförfarande (sk "Direktupphandling"). Olika kommuner har dock olika gränser för detta men vanligt är att direktupphandling är ok för typ 1-3 basbelopp, dvs runt 40-120 tusen. I ditt fall torde det väl även finnas friskolor / privatskolor som kan vara intresserade av programmet och där finns inget krav på att följa lagen om offentlig upphandling.

Jag har svårt att se att dina kunder skulle acceptera att betala din f-skatt, dvs du bör sannolikt registrera någon form av rörelse, som minst en enskild firma. Kostnad runt en tusenlapp men det innebär också att du blir bokföringsskyldig och att du drar på dig en del annan administration som du behöver lägga tid på eller sälja ut till någon byrå.

Mjukvaruinköp baseras ju dessutom på någon form av förtroende. Dina kunder kommer sannolikt att önska någon form av åtagande för framtiden, support, uppgraderingar och liknande. Även det talar för att registrera ett företag.

Ett alternativ är att leta reda på någon form av "mjukvaruförläggare" som kan sköta försäljning och administration åt dig. Jag vet faktiskt inte om det finns några sådana i Sverige idag men det borde ju finnas någon som pysslar med det på ungefär samma sätt som bokförlag. (någon här kanske vet om det finns några svenska mjukvaruförläggare?)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-08, kl 22:06

username

Ulf
Magnusson

Tack för informationen!

Jag är tyvärr dåligt påläst när det gäller regler kring företag och försäljning. Ungefär hur jobbig och tidskrävande är administrationen av ett litet företag av den här typen? Är det mycket att lära sig för någon helt oerfaren av bokföring? Att anlita en byrå vore nog tyvärr för dyrt för mig, och att låna pengar känns för riskabelt.

Jag ska hålla utkik efter förläggare. Det vore nog den smidigaste lösningen för mig, även om det säkert skulle vara roligt och lärorikt att lansera en produkt på egen hand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-08-09, kl 23:34

mrnowhereman

mrnowhereman

Det är inte speciellt tidskrävande eller jobbigt. Det räcker att du lär dig principerna för hur det fungerar. Detaljarbetet som bokföring lägger du ut på bokföringsbyrå. Dessa är inte dyra, som att anlita städhjälp ungefär, ca 350 kr timman kanske. Du lär väl inte ha så många affärshändelser som skall bokföras per månad nu i början, så mer än en timme i månaden bör det inte ta. Du kanske kan få ett fast månadspris? Skall du klara det helt själv kanske det istället kräver 10 timmars arbete...

Kan man inte något skall man inte vara rädd för att lägga ut det på någon annan, speciellt inte bokföring. Gör man fel kan det kosta mångdubbelt att få någon att rätta till det hela.

I övrigt tycker jag att din idé låter intressant och jag tycker definitivt att du skall gå vidare med den. Jag har dock ingen branschkännedom.

mvh

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat