Det är massor att tänka på så försök att ta hjälp av någon som kan detta. Jag utgår från att det är ett AB du köper och då gäller det att ha klart för sig att bolaget i sig inte påverkas av vem som äger aktierna. Det gäller därför att noga ta reda på vilka åtaganden bolaget har gentemot kunder, leverantörer och personal.
Titta ex på hyresavtalet. Det kan i värsta fall vara 3-4 år kvar på hyresavtalet vilket binder dig till den lokal bolaget har idag även om du själv kanske kan ordna än bättre och billigare. Andra avtal som kan löpa över flera år är kanske olika leasingavtal, abonnemang mm så se till att ta reda på allt detta.
Bolaget lever vidare som vanligt vilket gör att befintlig personal ska fortsätta sina anställningar. Vilka finns, hur ser turorningen ut om du vill minska personalen, finns det några individuella avtal, hur ser det ut med innestående semesterlöner, vilka förmåner har personalen ex kostförmåner bilförmåner bostadsförmåner mm. Finns det någon form av löneväxling ex personaldatorer eller tandläkaravtal.
Vilka kunder finns bundna genom avtal och till vilka priser, när kan de förhandlas om? Hur kommer kunderna att reagera på ägarbytet (kommer befintliga ägare att jobba kvar under en övergångsperiod). Glöm inte att skriva in en konkurensklausul i köpeavtalet som förbjuder de gamla ägarna att driva verksamhet i samma branch under ett par år framåt.
Vilka avtal finns med leverantörerna när det gäller rabatter och leveranstider, kan det bli problem med att förlänga dessa?
Inget av detta kan du läsa dig till i balans- och resultaträkningar utan det är information vid sidan av. Sedan gäller det naturligtvis att läsa dessa och verkligen studera siffrorna inte bara för det sista året utan för minst de tre senaste åren för att kunna se en utveckling. Här ska du vara noggrann och verkligen analysera vad siffrorna står för. För att ta inventarierna som exempel ska man kntrollera att det bokförda inventarierna verkligen finns och också har det värde de är bokförda till. I resultaträkningen kan man som ex säga att man ska titta på om det finns en post för extraordinära intäkter eller övriga intäkter. Kommer resultatet i bolaget från sådana poster så innebär det att bolagets egentliga verksamhet inte ger något resultat.
Det är en stor fråga och jättesvårt att ge några mer konkreta tips om saker att titta på eftersom det är olika beroende på vilken branch det handlar om och hur resultat och balansräkningarna ser ut.
Är man osäker på om den lämnade faktan stämmer får man försöka motkontrollera uppgifterna. Om du ex får uppgifter om att bolaget har ett lån på 500.000 som ska amorteras under 5 år så kan du ju kontrollera den uppgiften med banken. Även här är det svårt att ge exempel på hur du ska kunna kontrollera uppgifter utan att veta vad det är man bör kontrollera.