Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

välja billeasing eller betala cash?

Inlägg 1 av 6

2005-08-04, kl 22:53

wretborn

wretborn

välja billeasing eller betala cash?

Hej, kan någon ge mig tips om vad som är bäst av nedanstående alternativ vi ett införskaffning av bil till firman?:

#1 Leasing:
36 månader med 1474kr + första förhöjd 20 000 och restvärde 40 000 (allt plus moms med 25% men räknar med 12,5% då halva momsen är avdragsgill) = 127 197 kr totalt (rätta mig gärna om jag har fel!)

#2 Leasing
12 första månaderna med 2519kr, nästkommande 12månader 1725kr och de sista 12månaderna 998kr + första förhöjd 10 000kr och ett restvärde av 40 000 (allt +12,5% i moms) = 127 017kr totalt

#3 köpa bilen cash (då utan avdrag för halva momsen) = 129 900kr

vad hade ni valt? Vad har jag att vinna på de olika alternativen?

/novis

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-08-05, kl 08:34

foretagande

foretagande

När du löser bilen blir det ett köp och då är inte längre momsen avdragsgill. Priset blir alltså drygt 132.000 vid leasing och 129900 vid köp. Vilket man sedan väljer beror väl till stor del på hur likviditeten ser ut. Köper du bilen kontant gör du avskrivningar och får en årlig kostnad på ca 26000 under 5 år, sedan är hela bilen avskriven. Leasar du får du en årlig kostnad motsvarande leasing+halva momsen+en tredjedel av den förhöjda första hyran vilket blir ungefär 27400 under de tre år du leasar. Sedan ytterligare 5 års avskrivning med 10.000 per år för det utköpspriset på 50.000.
En annan sak att tänka på är att om man ska leasa och räkna med rätten att lyfta momsen så innebär det i princip att det bara är nya bilar man kan handla. En begagnad bil ger inte rätten att lyfta momsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-08-05, kl 11:48

wretborn

wretborn

OK, tack för ditt utförliga svar karinj!

Men om bilen sedan tidigare är leasad och inte "momssmittad" så borde det väl gå?

Har hört att om jag betalar restvärdet på bilen från privata pengar så äger jag även bilen privat... kan detta stämma?

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-08-05, kl 12:25

foretagande

foretagande

Om den har varit leasad att ett momsregistrerat företag så går det men även privatpersoner kan ju leasa en bil.

En bil som du leasat i din firma kan du inte köpa ut privat till restvärdet. Det måste vara firman som löser den och du som köper av firman men då till MARKNADSMÄSSIGT PRIS. Naturligtvis kan du lösa den själv direkt men bokföringen måste ändå gå den vägen som att bilen vänder i firman.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-08-05, kl 19:12

wretborn

wretborn

Aha!

Med andra ord kan jag I FIRMAN lyfta halva momsen vid leasing om bilen tidigare varit leasad av ett momsregistrerat företag (gäller mao inte om jag leasar som privatperson?)

om jag betalar restvärdet på bilen med privata "finpengar" borde jag kunna dra av motsvarande belopp då den ska betalas för att få den privat (+mellanskillnaden till det marknadsmässiga priset) ....vem avgör det marknadsmässiga priset??

tack karinj för dina svar, du är en klippa!!

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-08-10, kl 22:36

username

Kent

Även en begagnad bil kan leasas med avdragsgill moms. Jag gör det och har gjort det i 3 år. Det som är viktigt i sammanhanget är att det är företag som ägt bilen hela tiden. Vid en eventuell leasing är det fortfarande finansbolaget som äger bilen och inte du. Det som är viktigt är att det inte är någon privatperson som har leasat bilen. Jag har också en VW Caddy från -87 som jag kunde dra av momsen på förra året när den inköptes just p.g.a. att det är föratag som ägt bilen hela tiden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat