Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inkomna fakturor -registrering

Inlägg 1 av 3

2005-08-04, kl 20:10

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 3

Inkomna fakturor -registrering

På företag registreras fakturor direkt när de inkommer, stämplas med inkomningsdatum och stämplas för konteringsangivelse. Kräver RSV denna procedur av enskilda firmor eller räcker det att man, när man bokför några gånger per månad, bokför leverantörsfordran och sedan betalningen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-07, kl 20:22

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Jag samlar räkningarna och bankgiroavierna på hög och bokför några gånger per månad.

Vet inte hur tillåtet det är, men bara det sker regelbundet och inte alltför lång tid mellan (har hört riktliner på max en månad) så tror jag att det går bra. Kan kanske vara olika beroende på hur stor omsättning man har, om man momsredovisar varje månad, om man har kassaapparat osv.

Iallafall vore jag också intresserad av vad som krävs i form av bokföringsintervaller, och om man ska stämpla verifikationer med det datum de bokförs eller när man ser dem första gången.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-29, kl 23:12

username

Bo
Sävengren

Inlägg: 14

Bokföringen ska ske löpande vilket innebär att man inte får lägga nogot på hög.Man kan nog använda ankomsdatum eller fakturadatum vid bokföring av leverantörsfakturor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat