Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Konsumentköplagen och begagnat

Inlägg 1 av 6

2005-08-03, kl 00:19

username

Anders
Rosen

Inlägg: 5

Konsumentköplagen och begagnat

Hej,

Vill vara så införstådd som möjligt med detta. Har läst texterna, men blir inte klok på vad som gäller för begagnat. Har en person på t ex en auktion beredits möjlighet att besikta varan kan den säljas i befintligt skick.

Om jag säljer exempelvis uppfräschade och genomgångna begagnade elektronikvaror över Internet, vad gäller då?

Jag erbjuds i min tur ett antal månaders garanati, beroende på varans skick, från min leverantör. Vill gärna ge mina kunder, säg, 90 dagars garanti.

1. Behöver jag det?
2. Eller är jag "låst" av konsumentköplagen när jag säljer till privatpersoner?

Jag antar att lagom om ångerrätt gäller när det handlas över nätet, men ska jag vara beredd på att svara för (vissa) fel upp till 24 månader?

Mvh,
/Anders

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-08-03, kl 00:24

username

Anders
Rosen

Inlägg: 5

Följdfråga...

Såg på en näthandel nåt i stil med "moms ingår på alla begagnade varor, men är ej avdragsgill".

Här har nog jag (eller dom?) missat nåt, eller? Jag betalar moms när jag köper mina varor av min leverantör. Och säljer varorna med moms, så klart. Kunden får ett kvitto med specificerad moms. Skulle han/hon inte kunna dra av detta?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-08-03, kl 08:14

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Oftast när du handlar med begagnade varor så köper du in dem av privatpersoner och då kan du inte lyfta någon ingående moms. När du då säljer något sedan så använder du dig istället av något som heter marginalmoms och innebär att du bara redovisar moms på din vinst av varan. I detta fallet finns ingen avdragsgill moms för kunden heller eftersom du inte säljer med "riktig" moms.
Köper du in av företag däremot så att du lyfter moms på inköpen så fungerar det precis som vanligt, det är alltså bara när en produkt varit ute och vänt hos någon som inte är momsregistrerad som systemet faller.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-08-03, kl 13:55

username

Anders
Rosen

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av:

... det är alltså bara när en produkt varit ute och vänt hos någon som inte är momsregistrerad som systemet faller.



Självklart. Det borde jag listat ut själv :-) Man lär sig nya saker hela tiden, trots snart fyra år med egen firma.

Ingen som kan svara på min första fråga?

Mvh,
/Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-09-08, kl 13:45

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Du kan aldrig ge sämre villkor än vad konsumentköplagen säger. Däremot avgör du själv om du vill ge bättre villkor. Faller din verksamhet under konsumentköplagen har köparen större rättigheter mot om det är köplagen du ska rätta dig efter. Köplagen säger att köparen har undersökningsplikt av varan, konsumentköplagen säger att du som säljare ska påtala de eventuella fel och brister varan har. Såld i befintligt skick går alltså inte att åberopa i konsumentköplagen om du inte tydligt har talat om för kunden alla fel och brister innan köpet.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-02-17, kl 23:32

username

Henrik
Bolin

Inlägg: 7

Auktioner via internet faller under distanshandelslagen.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1729

vilket innebär att köparen har 14 dagars ångerrätt om jag har förstått det hela rätt, kanske inte många som viste det.
undantaget cd, filmer etc där plasten är borta

Inläggets betyg
Svara Svara med citat