Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Håller min affärsidé

Inlägg 1 av 11

2005-08-02, kl 13:53

username

Niklas
Beckman

Inlägg: 4

Håller min affärsidé

Jag är långt gånget i planer på att öppna enköks- och matlagningsbutik, dels i staden där jag bor och dels erbjuda utbudet på Internet. I butikerna har jag tänkt att sälja två varukategorier:

Varukategori 1: En egen serie av köksprodukter såsom, vågar, matlagningstermometrar, bestick, glas, tallrikar, knivar osv, osv. Mycket av produkterna kommer jag att importera från Asien och sätta eget “skal” på och omförpacka i egna kartonger med egen logotyp och svenska instruktioner och övrig text och allt annat vad det innebär. Alltså... Ungefär som det fungerar på många andra håll med Asienimport, typ mp3-spelare osv, för att kunna hålla verkligen vettiga priser, utan att det blir “Asien-stämpel” på varorna. En del av utbudet kommer jag även att sätta i nån form av serieproduktion, för att helt och hållet bestämma utseende och form osv.
I den “fysiska” butiken har jag även tänkt erbjuda andra, etablerade märken. Allt för att spänna över flera smaker och prisklasser.

Varukategori 2: Ett brett utbud av internationella och nationella kryddor och smaker. De internationella kryddorna indelas då i geografiska kategorier. En hyllavdelning tilldelat “Afrika”, en avdelning för “Medelhav” osv... Här handlar det om kryddor som du inte hittar i den vanliga ICA-butiken. Egenimporterade, nya, spännande kryddor med andra ord. Även dessa packas om om märks enligt svenska lagar och regloer och säljes under egen logotyp/varumärke.

Frågan är alltså...:
Är det här någonting som DU ställer dig positiv till?
Är det en butik DU själv skulle kunna handla i?
Skulle du beställa från min webbshop om du hittar saker som passar dig i smaken?
Har du andra tips och idéer till mig och min idé?
För tillfället är jag som en förslagslåda utan botten! Jag tar MYCKET tacksamt emot alla förslag och idéer, ris/ros, kritik/beröm, erfarenheter från andra som har hållit/håller på inom samma område... Vad som helst som kan ge mig lite fingervisningar om min idé.
Maila mig helst på info@thekitchen eller posta ett inlägg här.
(Känner du dig på ett oseriöst humör och vill skicka nåt fjant till mig, så varsågod... gör det, jag bryr mig nog VÄLDIGT mycket om det) ;-)
Tusen tack för din tid.
Mvh,
Niklas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-08-02, kl 14:28

username

Niklas
Beckman

Inlägg: 4

[email protected] ska mailadressen vara alltså... Höhö

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-08-02, kl 17:12

Rydberg

Rydberg

Inlägg: 28

Jag tror mera på kryddorna än på köksprylarna, främst eftersom kryddmarknaden är rätt stor men antalet aktörer är relativt litet, SantaMaria, Kockens & så några till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2005-08-03, kl 09:26

username

Niklas
Beckman

Inlägg: 4

Tack för dina åsikter. Jag är faktiskt beredd att hålla med. Krydd- och smakdelen är det jag tänkt gå ut hårdast med. Tänkte ändå prova köksprylarna. Ganska sparsmakat på aktörer där också. OBH Nordica och i viss mån Braun, sen finns det inte mycket mer där heller. Men somsagt... Jag är MYCKET nyfiken på alla eras tankar och idéer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-08-03, kl 19:19

username

Adam
Bengtsson

Inlägg: 8

Jag själv skulle nog inte handla i din webshop eller affär. Jag skulle nog gått till ICA Maxi och köpt både kryddor och köksredskapen där för att det är så mycket enklare. Men kan du få fram produkter med god kvalité och spännande kryddor som du tror efterfrågas så kan du säkert sälja till matintresserade.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-08-04, kl 09:12

username

Niklas
Beckman

Inlägg: 4

Det är helt riktigt att det är enklare och smidigare att handla på ICA Maxi, grejen är den att jag tänkt köra ett utbud av kryddor som dom INTE har och en del redskap so mdom inte har och en del som dom också har, då till bättre pris. Så du har helt rätt i att förutsättningen är ju att det FINNS en tillräcklig kundkrets som är tillräckligt matintresserade och det är mitt stora huvudbry för tillfället...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2005-08-07, kl 07:59

username

Birgitta
Gunnarsson

Inlägg: 25

Du... Tappa inte sugen....Det här kan bli större än du tror...

www.bgm-kom.se (Under uppbyggnad)
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-08-09, kl 14:56

username

Nicklas
Ekstrand

Inlägg: 7

Kan tänka mig att det skulle fungera bra om du har A-läge på lokalen eller i ett köpcentrum. Då finns det en del spontantshopping som skulle köpa kryddor för kvällsmiddagen eller ett knivsätt som present.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2005-08-25, kl 05:25

username

Robert
Andersson

Inlägg: 4

Jag skulle förmodligen inte handla i din webbutik. Skulle kännas lite som grisen i säcken gissar jag. Fast iof, när man fått upp en kundkrets tror jag nog att det kan finnas intresse att t.ex handla mer utav en produkt som kunden redan provat. Detta gäller framför allt kryddorna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2005-08-27, kl 16:17

username

Medlem
#4118

Inlägg: 7

Hej thekitchen!

Jag tror på att din idé har förutsättningar att lyckas, men kanske behöver slipas på lite....

Tänk dig att du är van vid att laga köttbullar med pottatismos, och aldrig har sett t.ex. sambal oelek eller harissa. Varför skulle du köpa det? Du behöver nog "undervisa" dina blivande kunder. Om de lär sig att använda de kryddor du har, och inte ICA Maxi (som om det vore ngn gastronomisk referens!), så kommer du nog att få kunder som återkommer. Dessa kunder kommer förmodligen att bjuda sina vänner på mat lagad med dessa exotiska kryddor, om givetvs inte vill vara sämre i dessa tider då matlagning blivit mode. Bra förutsättningar på kryddfronten tror jag som sagt.

Även på redskapsfronten tror jag att det kan lyckas, lite grann på samma sätt.

En vidareutveckling skulle kunna vara att erbjuda prenumeration på kryddor. Dessa ska givetvis levereras med recept... En annan att ha en massa recept på hemsidan (jag är övertygad om att bilder på mat säljer mat; gå till närmaste food-court och kolla vilka ställen som har mycket kunder!). I recepten ska det givetvis finnas en köp-knapp!

Glöm inte de vanlig tricken med FRIVILLIGT medlemsskap på siten och reklammail osv... (du kan lägga in [email protected] på den listan på en gång!)

Lycka till och återkom gärna med rapporter om hur det går.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2