Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Påminnelseavgift & Inkasso

Inlägg 1 av 3

2005-07-30, kl 12:33

username

Anna
Larsson

Inlägg: 12

Påminnelseavgift & Inkasso

Påminnelseavgift & Inkasso

Jag har en enskild firma och ska skicka en betalningspåminnelse till en kund. Det är över en månad sedan förfallodagen, och fakturabeloppet är på 1000 kr inkl moms. Förutom dröjsmålsräntan vill jag ta ut en påminnelseavgift också, för det administrativa arbetet med att skicka påminnelsen.

FRÅGOR:
1. Bör man ta ut en påminnelseavgift även om påminnelseavgift ej specificerats i den ursprungliga fakturan? Finns det någon vedertagen nivå för påminnelseavgift, t.ex. 100 kr eller så?

2. Ska det läggas moms på påminnelseavgiften?

3. Efter hur många månader eller påminnelser är det rimligt att överlämna ärendet till inkasso? Kan ni rekommendera något inkassoföretag? Eller finns det något annat sätt att få kunden att betala fakturan?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-07-30, kl 22:34

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Påminnelsen bör innehålla uppgifter om att fakturan har förfallit och när du kontrollerat att betalning inte skett. Håll en vänlig ton i påminnelsen. Fakturan kan vara betald utan att betalningen har registrerats.
Dröjsmålsränta räknas från förfallodagen med den procentsats som avtalats.

Om förfallodag är bestämd men dröjsmålsränta inte avtalats kan enligt lag ränta debiteras med en referensränta + 8 procent på fakturabeloppet (inklusive moms) från förfallodagen. Gällande referensränta kan du hitta på Riksbankens webbplats.

Betalar kunden inte ända, kan du ansöka om betalningsföreläggande hos KFM.

Påminnelseavgift får du bara kräva om det är överenskommet med kunden redan från början.

Har du avtalat som paminnelseavgift, sa är den momsfri.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-07-31, kl 09:35

username

Henrik
Gustafson

Inlägg: 49

50kr är påminnelseavgiften om du inte har specat något annat. Jag undrar också om det ska läggas på 25% moms på dessa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat