Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Anställda

Inlägg 1 av 4

2005-07-15, kl 20:40

username

Fredrik
Högmark

Inlägg: 2

Anställda

Undrar om någon vet hur mycket en anställd kostar??Har en kiosk och behöver en anställd,ska betala ut avtalsenlig lön men vad är det mer som kostar??Semesrsättning,pension,arbetsgivareavgift m,m

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-07-16, kl 16:15

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Precis. Räkna så här. Du skall betala lika mycket till skatteverket vad gäller den anställdes skatt, arbetsgivaravgifter, osv. som du betalar ut till den anställde. Är lönen "100" så ryker ca 30 i den anställdes skatt. Sedan kostar det dig ytterligare 35 i arbetsgivaravgifter mm vilket ger den anställde 70 i handen och du betalar 65 till skatteverket. Ungefär så.

Lycka till.
Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-07-16, kl 19:53

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Den första delen av Pers inlägg stämmer nästan bättre många kommuner har 10 % eller högre i kommunalskatt kommer du sedan till olika prytpunkter så försvinner ytterliggare belopp. Under vissa förutswäättningar kan det löna sig rejält att flytta till Lettland men då ska man ha bra inkomst.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-19, kl 00:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vilken kommunalskatt den anställde har påverkar ju inte arbetsgivarens lönekostnad, bara hur mycket den anställe får ut i nettolön. Kostnaden för en anställd är:
tim/måndslön * 1,13 (semesterersättning) *1,3246 (arbetsgivaravgifter). Är man sedan bunden av kollektivavtal eller hängavtal så tillkommer ca 8% av bruttolönen i kostnader för försäkringar via FORA. Är man inte tvungen att använda sig av FORA försäkringarna så kan man få en lägre kostnad för försäkringarna men någon kostnad för detta ska man nog ändå kalkylera med.
Osäkerhetsfaktorn vid kostnadskalkyler för personal är löner som ska betalas även om någon inte arbetar ex sjuklönen och numera då även de 15% av sjuklönen som man alltid betalar oavsett hur länge den anställda är sjukskriven. Sedan finns det ju också frånvaror som gör att man tjänar in rätt till semesterersättning trots att man inte arbetar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat