Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

när betala in moms till skattekonto

Inlägg 1 av 7

2005-07-13, kl 22:55

username

Martin
Lundqvist

Inlägg: 14

när betala in moms till skattekonto

Enligt mitt registreringsbevis redovisar jag moms enligt bokslutsmetoden. Jag driver enskild firma på sidan av ordinarie anställning i annat företag. Vissa månader kommer mitt "extraknäck" inte generera några inkomster och således inte någon moms. Jag har fått ett block med skatteinbetalningskort.

När betalar jag in momsen? Om jag en viss månad inte har någon moms att betala in, använder jag då ett skatteinbetalningskort och fyller i "0"?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-07-16, kl 23:54

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

Har du månadsmoms eller årsmoms? Om du har månadsmoms så får du ju en deklaration varje månad annars så ingår momsen i prel skatten och den sllutliga momsen räknas ut för hela året. Om du har månadsmoms så deklarerar du mosen ca den 12 varje månad och betalar in den samma dag men om du inte har moms att betala behöver du inte skicka nåt inbet. kort

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-07-18, kl 12:19

username

Tom
Berg

Inlägg: 33

"om du inte har moms att betala behöver du inte skicka nåt inbet. kort"

Måste man inte skicka in att man ska betala 0kr i moms i
alla fall? Oavsett hur mycket så måste man väl skicka in om man har "månadsmoms"..

/ Simon Lewis

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-07-18, kl 13:33

Norén

Norén

Inlägg: 5

Simon. Han menar att man inte behöver betala någon moms ("skicka in inbetalningskortet"). Däremot måste man ju fortfarande redovisa momsen varje månad,om man nu valt "månadsmoms", även om momsen är 0 för aktuell period.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-07-18, kl 13:38

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

Jag har också precis startat egen firma. Enligt registreringsbeviset ska jag redovisa enligt bokslutsmetoden och i skattedeklaration. Jag redovisar alltså moms varje månad... men med papperna kom ett beslut om preliminärskatt som skulle betalas in varje månad. är det någon skillnad mellan preliminärskatt och den man betalar in varje månad? dvs ska jag utöver momsen jag betalar in varje månad även betala in preliminärskatt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-07-26, kl 20:51

username

Fredrik
O.

Inlägg: 41

SKattedeklarationen måste skickas in med noll om det är fallet, men inget inbet. kort...
Prel skatt är utöver moms sä det ska också betalas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-08-22, kl 00:11

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

Jag loggade nyss in på Skatteverket och kollade mitt konto. Det visade sig att jag låg lite minus... nämligen motsvarande summa som står på preliminärskattspappret jag snackade om tidigare. Alltså:

Man ska utöver momsen betala preliminärskatt varje månad (om man valt att betala månadsvis). Som jag nu har förstått det, är preliminärskatten beräknad på den uppskattade vinsten medan momsen är ngt helt annat.

Kanske låter självklart för många men jag förstod det inte förrän nu (3 månader efter firmastarten) så jag tänkte att det säkert finns nån där ute som undrar samma sak...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat