Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import av märkeskläder (USA)

Inlägg 1 av 7

2003-11-07, kl 17:26

username

Peggy
Peng

Inlägg: 3

Import av märkeskläder (USA)

Hej jag har funderat på att bli leverantör + ev öppna en egen butik. Vad ska jag har förberett innan jag kontaktar de.Hjälp

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2003-11-08, kl 17:23

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

Om det redan finns någon som har rättigheterna i EU så får du inte importera kläder av det märket till EU. Paralellimport är förbjudet.

Om du vill skaffa dig rättigheterna till en marknad så vill tillverkaren säkerligen att du kan visa att du kan sälja vissa volymer. Om det gäller märkeskläder så vill tillverkaren troligtvis dessutom att du har kunskapen att bygga varumärken och har bra kontakter. Om det är ett mindre märke så är kraven säkerligen lägre.

Slutsats: Du ska kunna visa att ditt företag är en bra partner.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2003-11-10, kl 14:32

username

Peggy
Peng

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Om det redan finns någon som har rättigheterna i EU så får du inte importera kläder av det märket till EU. Paralellimport är förbjudet.

Om du vill skaffa dig rättigheterna till en marknad så vill tillverkaren säkerligen att du kan visa att du kan sälja vissa volymer. Om det gäller märkeskläder så vill tillverkaren troligtvis dessutom att du har kunskapen att bygga varumärken och har bra kontakter. Om det är ett mindre märke så är kraven säkerligen lägre.

Slutsats: Du ska kunna visa att ditt företag är en bra partner.



Är det samma krav om man vill bli agent? Ska agenten vara en utomstående firma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2003-11-10, kl 16:55

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

Jag har ingen djupare kunskap, så hör gärna med någon som har erfarenhet.

Jag kanske lät lite väl negativ. Det mesta brukar lösa sig om man är driftig. Du kanske kan börja att sälja in kläderna till butiker utan att bygga upp allt för mycket runt om kring. Det kan man ju bygga ut med tiden när det blivit fart på affärerna. Om du har snappat upp ett märke som du tror på och som inte finns här så kör hårt.

Kanske kan en e-handelsbutik vara ett komplement till att sälja till butiker. En egen butik kostar, men kan å andra sidan vara ett bra sätt att marknadsföra märket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2003-11-23, kl 15:02

username

Tim
Svensson

Inlägg: 3

Om Du önskar starta med e-handel kan www.e-butik.se vara värt ett besök. Du hyr Din e-butik för en fast månadskostnad (340kr/mån) och slipper initiala investeringar.

Har Du frågor, kontakta mig, Tim Svensson, [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2004-02-25, kl 03:38

lecerof

lecerof

Inlägg: 18

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej jag har funderat på att bli leverantör + ev öppna en egen butik. Vad ska jag har förberett innan jag kontaktar de.<br/><br/>Hjälp<br />


Hej Piggilina det stämmer det dom skriver. Märkeskläder är svårt att kunna importera. Piratkopior av märkeskläder är ju också förbjudet att sälja och importera. Men jag har en ide.Som börjar med frågan vad är märkeskläder och vad är piratkoipior?Det kanske finns sätt att göra piratkopior lagliga???och det vill vi ju alla vara.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-01-26, kl 21:24

miran

miran

Inlägg: 19

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej jag har funderat på att bli leverantör + ev öppna en egen butik. Vad ska jag har förberett innan jag kontaktar de.<br/><br/>Hjälp<br />



Jag skulle bara säga du kan glömma det du har tänkt på för det är mitt idé..så gå o lägg dej!!!!!!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat