Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

enskild firma - bosatt utomlands

Inlägg 1 av 3

2005-06-06, kl 16:30

username

Eva-Lotta
Skantze

enskild firma - bosatt utomlands

Jag har under ca ett år arbetat extra för en organisation som kräver att jag har en enskild firma för att de skall kunna utbetala min lön. Jag har ännu inte haft tid att ordna en firma och har nu en del innestående pengar att få ut. Jag flyttar nu till USA för ca 1,5 år och måste starta den här firman innan jag åker för att få ut mina pengar. Jag kommer däremot inte att ta emot någon lön till firman under min tid utomlands men planerar att fortsätta när jag kommer tillbaka till Sverige.
Läste att jag som näringsidkare bosatt utomlands måste ha en föreståndare för verksamheten i Sverige. Måste jag det om verksamheten inte kommer att vara aktiv under min period i USA?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-06-07, kl 23:04

foretagande

foretagande

Om du inte ska göra något aktivt med firman medans du bor i USA så är det kanske bättre att försöka anlita någon av de företagen som "hyr en arbetsgivare". Du låter de fakturera din uppdragsgivare och får sedan ut dina pengar som lön.
Nu vet jag inte alls hur skatteavtalet med USA ser ut men risken med att starta företaget innan du åker iväg är att du inte kan utnyttja är fördelaktigt skatteavtal. Det finns ju regler om var man ska skatta om man är borta härifrån under mer än 6 månader eller 1 år men det hänger också på vilka anknytningar man har kvar här. Med ett registrerat företag är kanske risken att du anses bunden till Sverige fast du inte bor här.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-06-08, kl 00:28

larsarenander

larsarenander

Det finns en annan risk också och det är att skattemyndigheten klassar det att icke vara aktiv och stänger av dig som företagare. Det låter snurrigt men sådan är verkligheten. jag håller på med sådant fall som kommer upp i länsrätten i höst. Så uppmuntrar man företagare i Svergie, matar du inte in tillräckligt mycket i skatt lillräckligt fort så kan sådant ske och har du utgifter så använder man sig av procentsats för att göra det svårare att överklaga. Det går inte att flyga 40%, om livet är en kärt. Det här är lagstiftning i Sverige. Jag kan en hel del om den Lettiska företagsbeskattningen så har någon som vill ha en bra framtid så kanske man kan lägga huvudkontoret där men det är inte alla som har möjlighet till detta.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat