Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Sälja tjänster till företag inom EU

Inlägg 1 av 4

2005-06-01, kl 20:15

systemvast

systemvast

Sälja tjänster till företag inom EU

Hej, jag undrar vad det man särskilt bör tänka på om man säljer rena konsulttjänster till ett företag utomlands. Ex hur funkar detta med moms, fakturans utformande, ev fallgropar. Var kan jag hitta mer info om detta. Företaget som säljer konsulttjänsterna är en enskild firma

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-06-02, kl 20:46

godredovisning

godredovisning

Hej!

Information hittar du på min hemsida:

http://www.godredovisning.com/index-filer/MomsEGhandel.pdf

Vänliga hälsningar från Steve Larsson, Lorensborg Redovisningsbyrå

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-10-12, kl 12:33

username

Admir
Hercinovic

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

Information hittar du på min hemsida:

http://www.godredovisning.com/index-filer/MomsEGhandel.pdf

Vänliga hälsningar från Steve Larsson, Lorensborg Redovisningsbyrå

Don´t permission säger din server ...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-02-12, kl 13:33

username

Borttagen
medlem

Om ditt företag är ett icke-portugisiskt företag. Akta Dig för Portugal ! När Du utför uppdrag i Portugal. Låt säga att det portugisiska företaget bestället ett uppdrag av ditt företag på 10000 Euro. Du skickar faktura på 10000 Euro. Då betalar de ditt företag endast 8500 Euro. De skyller då på EU och ett avtal mellan Sverige-Portugal. Avtalet anger att portugiska staten vill ha 15 % i avgift. Det går att försöka undvika denna märkliga ensidiga portugisiska egenhet, genom att fylla i en massa formulär och åtskilligt med byråkrati för ditt svenska företag. Byråkrati är dok dyrt. Eftersom Du nu känner till detta. Lägg på 18 % i anbudet till det portugisiska företaget. Så drabbas de själva av sin tokiga avgift.

När ett portugisiskt företag utför uppdrag på svensk, tysk eller annat EU-land. Betalar dessa länder det fulla beställda beloppet. Men inte, som sagt, Portugal. Det är ett aldeles eget handelshinder, som Portugal har.

Hälsningar Bertdolf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat