Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Moms avdrag

Inlägg 1 av 2

2005-05-27, kl 13:11

username

Jojje
Dalunde

Inlägg: 1

Moms avdrag

Hallå!

Jag är i färd med att som privatperson köpa ny dator. Jag är student på heltid och har utvecklat en liten internettjänst på fritiden. Denna tjänst skulle jag kunna tjäna ett par hundralappar i månaden på. Kan jag rent lagligt starta ett företag (vilken typ?) och köpa datorn genom företaget för att slippa momsen? Eller fungerar det inte så? Dras momsen av senare när man deklarerar eller nått sånt? Som synes har jag ingen direkt koll....

Enkelt kan man väl iaf påstå att företaget aldrig kommer tjäna mängden pengar som datorn kostar. Är detta tillvägagångssätt dumt?

Tackar för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-06-07, kl 12:20

username

Anders
Tjernström

Inlägg: 8

Tjena!
Moms är det mervärde som skapas när en produkt vandrar mellan olika led till slutkonsumenten. Staten skall alltså få pengar för att produkten hela tiden förbättras och utvecklas mellan olika led. Exempelvis köper en tillverkare in delar och dessa delar utvecklar han vidare vilket innebär at produkten blir dyrare. Detta mervärde vill staten ha del av. Man får dra av momsen inom företag. Ingående mot utgående moms. Köper jag in en del till en produkt så blir ingående moms 25 % av den summan. Ex om den kostar 100 kr så kostar den 125 med moms, ingående moms. När jag sedan utvecklar produkten så vill jag istället ha 200 kr betalat för min produkt. Då lägger jag på moms 25 % vilket blir 250 kr alltså. ingående moms är alltså 25 kr och utgående 50 kr. Skillnaden av detta skall staten ha! Detta innebär att du inte förlorat något utan att den hela tiden vandrar mot slutkonsumtenten.

Du måste alltså som jag förstår det alltid betala moms men man få dra av den när du säljer dina tjänter i detta fallet. Frågan är istället hur mycket du kommer att få dra av med tankte på att du bara tar några hundralappar i kostnad.

Du måste deklarera för moms.

Läs mer på skatteverket! Jag hittade massor där men det är lite klurigt att förstå. Betänk att du alltid skall betala moms men du får dra av den när du utvecklar din tjänst!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat