Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

En liten fråga ang. marknadsundersökningar

Inlägg 1 av 4

2004-05-17, kl 21:02

username

Diana
Brandberg

En liten fråga ang. marknadsundersökningar

Hej!
Jag har en liten fundering när det gäller marknadsundersökningar. Jag har nu en idé som jag har arbetat fram & skulle nu behöva göra en marknadsundersökning. Är det tillåtet att slumpvis välja ut x-antal personer & skicka ut en undersökning till? Får man "puscha-på" genom att erbjuda tex. en tian lott till alla som svarat?

Tack!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-06-06, kl 09:08

strategicgames

strategicgames

Ja, båda är tillåtna.
Men tänk på att du ((nog)) inte får skriva in uppgifterna i en databas.
Men om du vänder dig till en målgrupp, som du kan definiera på ett sätt som passar någon befintlig databas (som t ex postens PAR), så är det antagligen värt pengarna det kostar att få de adressuppgifterna, för då kan du ju fråga din målgrupp och slippa kolla vad andra tycker.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-07-28, kl 13:21

username

Malin
Danielsson

Hej! För att en marknadsundersökning ska vara statisktiskt korrekt talar man om att använda siffran 100, detta för att fel marginalen ska vara acceptabel, att skicka ut slumpvis till x antal personer känns lite som att kasta pengar i sjön, tror att det är smartare att försöka lista ut i vilken kategori din primärmålgrupp ligger och sedan slumpa bland dessa, om du sedan vill ha de som underlag för tex en markandsplan. När det gäller skriftliga undersökningar så ska du också vara medveten om att svarfrekvensen ligger någonstans mellan 3-5%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2004-11-01, kl 21:10

username

Eva
Peltomäki

Hej på er! ´
Jag har fått en affärside och är mitt uppe i "tankearbetet". Det snurrar i huvudet av frågor som tex. marknadsundersökningen är det ok att fråga sin tänkta målgrupp muntligen och sedan notera ner vad de svarar? Hur många personer "måste" jag fråga för att få ett trovärdig undersökning?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat