Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Starta enskild firma. Vad gäller?

Inlägg 1 av 2

2005-05-16, kl 14:19

username

Johan
Söderström

Inlägg: 6

Starta enskild firma. Vad gäller?

Jag har en rätt ny kamera, lite objektiv å sådant (värt ganska många tusen...), fotar en del och säljer lite bilder då och då privat. Tänkte nu starta en firma och det första som jag behöver är ett objektiv till. Jag gör inga stora pengar på detta så jag räknar väl med att gå +-0 i början med lite investeringar, uppbyggnad av sida etc. Om jag skulle likka på lite för mycket plus, kan man då köpa sin egen kamera och utrustning av sig själv och slippa skatta för så mycket vinst?

Hur mycket back kan man gå första/andra året om man investerar i en del saker?

Vad händer om man blir arbetslös från vanliga jobbet och har en firma som går +-0, kan man helt enkelt lägga ner firman då med en gång så man har chansen att stämpla och starta om något nytt igen och hoppas på startaeget bidrag?

Tacksam för hjälp.

- Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-05-23, kl 11:15

kemikal

kemikal

Inlägg: 22

Hej Johan!

Jag tror inte att du kan köpa saker av dig själv till ditt eget företag om du driver det som en enskild firma, och kan du det så är det i så fall "marknadsvärdet" du kan sälja det för, annars så måste du skatta för de pengarna som du vinner på att sälja som en förmån!

Är det länge sen du köpte kamerorna och objektiven? för jag tror att du får göra avdrag för dem i din bokföring upp till 1 år efter att du har startat ditt företag!

man får väll egentligen gå hur mycket back man vill, och sedan rulla förlusten vidare till kommande år, och kunna dra av när du gör vinst!

Det med eget företag och att kunna börja stämpla kan vara lite knivigt, jag tror att du måste i så fall ha lakt ner firman innan du blir arbetslös för att få stämpla! man får nämligen inte ha ett företag och stämpla samtidigt, och man får inte heller ha ett befintligt företag och söka "startaeget"

mvh
Janne
www.minfirma.nu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat