Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ägarbyte i enskild firma?

Inlägg 1 av 2

2005-05-08, kl 20:44

username

Magnus
Borring

Inlägg: 6

Ägarbyte i enskild firma?

Hej alla kreativa!
Så här ligger de till:
Min flickvän startade en enskild firma i år och har importerat cyklar från china. Hon har fått hem dom och allt är betalt och klart med tullavgifter och moms osv. Nu är det så att jag har tänkt ta över firman (hon har inte sålt nåt än, bara inköp) och undrar nu hur man gör med kvitton?, jag vill ju dra av momsen när jag deklarerar för moms, annars får jag ju betala in all utgående moms och inget att kvitta emot?! Kan jag ta alla inköpskvitton rakt av och hävda att det är mina inför skattemyndigheten (vi ska bara byta bolagsman och företagsnamnet kommer vara detsamma)Eller ska jag köpa alla cyklar av henne för samma belopp som hon gav och på så sätt få ett inköpskvitto med ingående moms på? Nån som förstår vad jag menar. Tacksam om nån kan dela med sig av sina kunskaper!
Mvh Magnus.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-05-08, kl 22:14

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Först och främst: en enskild firma kan inte övertas av någon annan den är helt och hållet knuten till sin ägare. Detta då till skillnad från alla andra företagsformer som är egna juridiska personer som "lever" sitt eget liv oberoende av vem som äger bolaget.
Om din flickvän köpt in cyklarna så har ju hon deklarerat den ingående momsen, då kan inte du göra det en gång till ni kan ju inte få momsen tillbaka två gånger.
Man kan göra på två olika sätt, endera säljer flickvännen cyklarna från sin firma till din firma när du startart upp denna. hon får en utgående moms som är lika stor som sin ingående (om hon säljer till inköpspris). Du får då en ingående moms på ditt inköp från henne. Det andra sättet är att hon säljer sin rörelse med lager, namnrätten mm till din firma och kan då fakturera allt detta utan moms.
Du får visserligen ingen moms att kvitta ut mot den utgående på dina egna försäljningar men du har ju inte heller behövt betala någon så du har inte på något vis förlorat några pengar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat