Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Egen lön

Inlägg 1 av 6

2003-09-13, kl 20:20

username

Johan
Hagert

Inlägg: 4

Egen lön

Jag håller på att starta ett bolag som jag skall driva som ett sidoprojekt på min fritid. Tanken är att jag inte skall ta ut ngn lön de första åren utan återinvestera nästan allt i marknadsföring. Jag kommer dock att behöva köpa lite utrustning i form av dator(er), skrivare och dyl. Kommer även att ha kontoret här hemma i min bostadsrätt och funderar lite kring att ta ut hyra för att få loss lite pengar ifrån bolaget.

Så fråga 1: Kan jag investera i utrustning utan att ha ngn anställd (det är kanske skillnad på att inte ha ngn anställd och att inte ta ut ngn lön)?

Fråga 2: Hur funkar det om jag vill hyra ut ett rum i min lägenhet till mitt eget företag? Jag antar att jag kommer drabbas av jobbiga extra skatter som hyresvärd.

Tackar i förhand och tack för en kanonsida!!

/johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2003-09-14, kl 08:39

username

Fredrik
Nybladh

Inlägg: 2

BRA, fraga, jag har exakt den samma?!?!?!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2003-09-14, kl 09:21

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Citat:

Ursprungligen postat av:

Fråga 2: Hur funkar det om jag vill hyra ut ett rum i min lägenhet till mitt eget företag? Jag antar att jag kommer drabbas av jobbiga extra skatter som hyresvärd.



Denna fråga är det visst fler som undrar över. Kolla in Expertpanelen under Ekontomi och redovisning, där hittar du svaret. Se:
http://www.startaeget.se/expert.item.asp?id=17

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2003-09-21, kl 14:00

username

Molin
Torbjörn

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag håller på att starta ett bolag som jag skall driva som ett sidoprojekt på min fritid. Tanken är att jag inte skall ta ut ngn lön de första åren utan återinvestera nästan allt i marknadsföring. Jag kommer dock att behöva köpa lite utrustning i form av dator(er), skrivare och dyl. Kommer även att ha kontoret här hemma i min bostadsrätt och funderar lite kring att ta ut hyra för att få loss lite pengar ifrån bolaget.

Så fråga 1: Kan jag investera i utrustning utan att ha ngn anställd (det är kanske skillnad på att inte ha ngn anställd och att inte ta ut ngn lön)?

Fråga 2: Hur funkar det om jag vill hyra ut ett rum i min lägenhet till mitt eget företag? Jag antar att jag kommer drabbas av jobbiga extra skatter som hyresvärd.

Tackar i förhand och tack för en kanonsida!!

/johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2003-09-22, kl 11:03

Stiwenius

Stiwenius

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag håller på att starta ett bolag som jag skall driva som ett sidoprojekt på min fritid. Tanken är att jag inte skall ta ut ngn lön de första åren utan återinvestera nästan allt i marknadsföring. Jag kommer dock att behöva köpa lite utrustning i form av dator(er), skrivare och dyl. Kommer även att ha kontoret här hemma i min bostadsrätt och funderar lite kring att ta ut hyra för att få loss lite pengar ifrån bolaget.

Så fråga 1: Kan jag investera i utrustning utan att ha ngn anställd (det är kanske skillnad på att inte ha ngn anställd och att inte ta ut ngn lön)?

Fråga 2: Hur funkar det om jag vill hyra ut ett rum i min lägenhet till mitt eget företag? Jag antar att jag kommer drabbas av jobbiga extra skatter som hyresvärd.

Tackar i förhand och tack för en kanonsida!!

/johan


Det finns massor av bra sätt att lösa
Era problem, men det beror lite på i
vilken form som Ni har firman, enskild
HB, KB, men rent allmänt kan sägas att
dra av för hyra i en lgh blir svårt, man
får bara dra av ett schablon belopp på
4000 (år 2002), i övrigt så kan man
göra väldigt mycket avdrag för kostnader
i företaget även om man har det som bisyssla.
2 Ja ni kan investera i utrustning utan att
ha någon anställd.
3 Sedan kommer ju frågan hur mycket skatt som
Ni vill betala, det mesta går att fixa både
billigt och enkelt.
Mvh Joakim JBGroup.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2003-09-30, kl 14:35

username

Tomas
Nilsson

Inlägg: 1

Det finns massor av bra sätt att lösa
Era problem, men det beror lite på i
vilken form som Ni har firman, enskild
HB, KB, men rent allmänt kan sägas att
dra av för hyra i en lgh blir svårt, man
får bara dra av ett schablon belopp på
4000 (år 2002), i övrigt så kan man
göra väldigt mycket avdrag för kostnader
i företaget även om man har det som bisyssla.
2 Ja ni kan investera i utrustning utan att
ha någon anställd.
3 Sedan kommer ju frågan hur mycket skatt som
Ni vill betala, det mesta går att fixa både
billigt och enkelt.
Mvh Joakim JBGroup.se[/CITAT]

3. Var det något specifikt du tänkte på här? Några exempel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat