Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Enskild lr handels

Inlägg 1 av 3

2005-04-26, kl 21:55

username

Jonas
Rasmussen

Enskild lr handels

Hej
Jag är ny på detta forum och hoppas att frågan inte har ställts flera gånger.

Vad är lämpligast ?
Jag och en kompis till mig är i full fart att starta igång ett företag. Vi har tänkt oss ett Handels Bolag, men det finns som jag ser det en otrolig nackdel me handels bolag det är att fodringsägaren kan plocka fulla skulden från vem han vill. Nu så skall vi självklart inte bli skuldsatta hehe men man vet ju aldrig.
Kan man istället skapa två st enskilda firmor som ingår i ett partnerskap och gör gemensamma investeringar ?
Förmodligen inte men vill gärna ställa frågan.
OBS det finns inga dumma frågor bara... ;)

Tack på förhand för hjälpen

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-04-26, kl 23:59

larsarenander

larsarenander

Ja, det är bäst med varsin enskild firma, och idin beskrivning kan du ha med det du tycker är roligt förutom det som ni kanske har gemensamt. Det är inte heller dumt att äga det ma köper in själv. Det är ju inget som hindrar att man matchar det man behöver. Detta var kanske något till svar på just dessa frågor men det finns så otroligt mycket mer att tänka på innan.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-04-27, kl 08:16

username

Jonas
Rasmussen

Men om man nu skapar varsin enskild firma kan man då göra gemensamma investeringar och isådana fall hur går det till?

Det är ju mkt krångligare med Handels Bolag jämnför med Enskild Firma har jag läst, någon med erfarenhet??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat