Inlägg 1 av 5
2003-08-30, kl 09:10
F-skatt
Hej, har ett HB-företag ihop med min bror skall söka F-skatt räcker det med att den ena har F-skatt eller måste båda två söka? Om den ena bara skulle få går det då använda dennes?
Svara Svara med citat
Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.
Bli medlemHej, har ett HB-företag ihop med min bror skall söka F-skatt räcker det med att den ena har F-skatt eller måste båda två söka? Om den ena bara skulle få går det då använda dennes?
Svara Svara med citat
Ursprungligen postat av:
hej har ett hb företag ihop med min bror skall söka fskatt räcker det med att den ena har fskatt eller måste båda två söka.
om den ena bara skulle få går det då använda dennes..
Handelsbolaget är en "juridisk person". Det betyder att man ansöker om F-skatt och momsregistrering till bolaget men bolaget betalar ingen vinstskatt. Delägarna ansöker om Särskilda A-skattsedlar och beskattas var för sig på den vinst de tar ut från företaget. Båda måste alltså ansöka om varsin Särskilda A-skattsedel.
Mvh Birgitta
Tack, men ännu en dum fråga var kommer F-skattesedeln in och vem söker? Eller är det så att den speciella A-skattsedeln för varje person i fråga blir F-skattsedeln?
Frågan är berättigad. F-skattsedel ges till fysiska och juridiska personer som bedriver äringsverksamhet.Handelsbolaget har F-skattsedel för att visa uppdragsgivare m fl att företaget självt ansvarar för delägarnas inkomstbeskattning. F-skattsedeln omfattar även registrering för moms och registrering som arbetsgivare om företaget anställer personal och då blir det aktuellt att, förutom momsen, även redovisa arbetsgivaravgifter och prel A-skatt för den eller de som är anställda. De Särskilda A-skattsedlarna gäller bara för delägarna i företaget. Mvh Birgitta