Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Stort Dilemma - söker råd.

Inlägg 1 av 4

2005-04-14, kl 19:40

username

Arne
Velselius

Stort Dilemma - söker råd.

Hej alla glada.
Jag har ett, för mig, mycket stort och jobbigt dilemma.
Jag behöver Era åsikter.

Jag och min kompanjon har ett AB tillsammans sedan många år. Det har varit kul, lärorikt någorlunda lönande.
De senaste två åren har jag dock blivit eländigt trött på detta arbete. Jag vill bort från branschen och göra något helt annat. So far so good.

Dilemma;
Företaget har de senaste 4åren inte bidragit mycket till den privata kassan. Man har så man klarar sig på en låg nivå. Det som drivit mig är främst möjligheten till god förtjänst. Företaget har en stor potential att få riktig god vinstmarginal. Vinsten ligger precis runt hörnet.MEN hörnet flyttar sig alltid när man kommer nära. Alltid!.
Företaget omsätter ~10mkr och kämpar med stora kostnader som inte låter sig rubbas. Årlig vinst på ~100tkr

Jag vill ut men vill inte gå tomhänt då jag lagt min själ i det och bitit i det sura äpplet när jag slitit vidare. Kompanjonen är inte intresserad av att köpa loss mig. Det finns pengar i företaget för att göra en överenkommelse men det finns ingen vilja. Det går inte att sälja till någon utomstående
för kompanjonen vill inte ha någon annan samtidigt som han har aktiemajoriteten.

För enkelhetens skull kan man säga att min andel är värd 6-10kr. Han är villig att betala 1kr. Jag kan tänka mig 5kr för jag är börjar bli desperat.

jag vet att det inte finns en perfekt lösning men är ändå intresserad av Era åsikter.

Stort tack.

/V

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-04-14, kl 21:41

foretagande

foretagande

Det är du själv som bestämmer över dina aktier. Hittar du någon som vill köpa din post så kan inte den andra delägaren hindra detta såvida det inte finns en hembudsklausul i bolagsordningen. En sådan klausul ger din kompjon rätt att köpa dina aktier före den externa köpare du hittat MEN då måste han betala samma pris för aktierna som din köpare ville betala.
En annan variant är väl att behålla aktierna som passiv delägare, inget säger ju att man som aktieägare måste arbeta i bolaget. Du kommer ändå att ha rätt till del i vinsten och kunna ha insyn i bolaget även om du inte arbetar där. Har du bara 10% av kapitalet så finns det flera olika regler som ska skydda din rätt till bolagets vinster även om du inte längre är med och driver företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-04-14, kl 22:08

username

Arne
Velselius

Jag är medveten om det.
Problemet är väl det att om han inte vill köpa loss mig och inte gillar tanken på passiva delägare så kan han ju mycket enkelt göra vinsten i bolag som ligger utanför mitt ägande. Till och med flytta verksamheten. Och av denna anledning vågar ju ingen som inte känner/litar på den som har aktiemajoriteten köpa min andel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-04-15, kl 17:15

larsarenander

larsarenander

Har du några åtagande förutom Aktierna. Mejla mig så kanske jag kan ge dig lite mer ingående råd som kan vara mycket viktiga.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat