6 saker företag skall tänka på när de köper SEO

Textstorlek

Skriv ut

6 saker företag skall tänka på när de köper SEO

IT & Media

E-handlare, och företag som generellt har som mål att få mycket trafik via Google, kan tjäna rejält på att satsa en del av sin marknadsföringsbudget på SEO. Att ligga i toppen av Googles sökresultat kan alltså generera ett stort antal kunder. Vägen dit är för de flesta att anlita ett s.k. SEO-företag. Företag som specialiserat sig på att skapa trafik och öka antalet besökare på företagets hemsida. Däremot är vägen dit lite olika beroende på vilket bolag som anlitas.

Enligt statistik är det mellan 10-30% som klickar på det första sökresultatet när en ”googling” genomförs. Detta oavsett om det första resultatet egentligen ger bäst information eller inte.

I denna artikel berättar Christian Rolf, sökmotorkonsult och ägare av Topdog SEO vad han tycker att du skall tänka på när ni upphandlar SEO-tjänster.

Pris kontra kvalité
Det finns företag som erbjuder SEO för någon enstaka tusenlapp, och de som tar betydligt mer än så. Som kund bör man ställa pris mot kvalité och se vad man egentligen får för pengarna. Våga ställ kritiska frågor och sätt dig in i vad SEO i grunden handlar om även om du inte måste kunna samtliga begrepp. Det är i slutänden du som betalar för tjänsten – då bör du veta vad du betalar för.

Orsaken att priset kan skilja så mycket handlar mycket om hur arbetet sker, vad som genomförs och hur långsiktigt arbetet är tänkt att vara. Generellt kan man säga att korrelationen mellan pris och kvalité är väldigt hög just inom denna bransch.

Om du har bråttom – Välj Adwords
Vill du synas i toppen på Google imorgon, nästa vecka eller nästa månad? I så fall finns bara en väg att gå. Det är att köpa annonser på Adwords. Dessa betalar du däremot per klick.

SEO är däremot ett betydligt mer långsiktigt projekt där man bör räkna med ett flertal månader innan önskat resultat uppnås (6-12mån). Beroende på bransch och sökord varierar tiden man behöver lägga ner. Inom vissa branscher handlar det om minst ett år. Fråga alltid ditt SEO-företag vad de tror gällande resultat. Risken är annars att du som företagare har en förväntning som SEO-bolaget inte alls delar.

Begär Case
Begär alltid att få se något tidigare uppdrag som företaget har jobbat med. Om möjligt, kontakta någon tidigare kund och hör vad de upplevt som positivt och negativt. Alla företag har även uppdrag där de inte lyckats lika bra som de önskat. Be SEO-företaget visa upp något av dessa uppdrag och låt dem berätta hur de hanterade detta. Alla misslyckas – skillnaden är hur man hanterar ett misslyckande.

Kräv tydliga mål
Var tydlig med vad du förväntar dig av SEO-bolaget och be dem även vara tydliga med vad de förväntar sig av dig. Sätt tydliga mål och kräv att få löpande information om hur arbetet fortlöper. Genom att ha tydliga mål kan man även avgöra om SEO-bolaget ska få fortsatt förtroende eller om man bör byta leverantör även om det tar längre tid, än förväntat att nå målen.

Gå inte till dem med ”garantier”
”Betala bara om du kommer topp 10”
Det är vad vissa SEO-bolag lovar. Men det är snarare ett säljskäl och något som inte heller lovas på allt för svåra sökord. SEO-bolaget kommer såklart välja ut de lätta orden men de har troligen också minst effekt för dig. Se inte enbart på positioner utan antal besökare, hur företaget jobbar långsiktigt och vad huvudmålet är. Många företagare tänker att SEO enbart handlar om att synas på ett eller flera specifika sökord – men det handlar snarare om att öka trafiken till hela sajten och vissa viktiga ord.

Förstå risken
SEO består av en relativt riskfri del och en riskfull del. Det är i länkbygget som den stora risken finns. Detta eftersom Google inte gillar länkbygge och helst skulle vilja blockera detta. Men det sker hos de allra flesta SEO-bolag och är i många fall, vägen till toppen.

Undvik de SEO-bolag som säger att de ”jobbar helt riskfritt med länkbygge” eller ”vi kan Google så du kan vara helt lugn”. De är inte helt ärliga. Riskerna finns alltid där – sen kan de vara olika stora eller små

Diskutera riskerna med ditt bolag och upplys dig om vilka risker som just detta bolag tar. Just länkbygge är något som SEO-bolagen pratar relativt tyst om utåt sätt så avsätt tid att diskutera frågan i lugn och ro. Ibland kan det även vara en fördel att prata med flera företag för att därigenom få en helhetssyn på hur länkar byggs inom SEO-branschen. Fråga även vad de gör om Google skulle straffa webbsidan och hur detta påverkar dig som kund.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord