En logotyp är företagets fasad som i alla lägen ska representera dess varumärke, produkter och tjänster. De flesta företag har sin logotyp tryckt på visitkort, brevpapper och sin hemsida och blir därmed kundens första intryck av företaget. Allt för många nystartade och små företag gör misstaget att skapa sin logotyp på egen hand för att hålla nere på sina utgifter. Dessa ”besparingar” leder oftast på sikt till en kostsam historia.
Fakta
BullsEye Design hjälper alla företag med den visuella kommunikationen
där de skapar unika, genomtänkta, uttrycksfulla och effektiva logotyper
samt hemsidor. BullsEye Design ger dig som medlem på Startaeget’s ett
exklusivt erbjudande som varar under juni månad. Logga in på din
profilsida för att läsa mer.
Vi på Startaeget.se ringde upp Henrik Byrsjö som driver företaget BullsEye Design. Henrik har många års erfarenhet inom grafisk design och hjälper idag företag med den visuella kommunikationen, med fokus på småföretagare med en väldigt begränsad budget.
Henrik menar att uppbyggandet av ett varumärke är kostsamt och då varumärket oftast är kopplat till företagets grafiska profil är det väldigt viktigt att göra rätt från början.
- Ett konstverk är egentligen vad det handlar om, idag känner fler människor till Coca Colas logotyp än målningen ”Skriet” av Edward Münch, menar Henrik.
Henrik Byrsjö’s fem bästa tips till dig som ska ta fram en logotyp.
Tänk på att din logotyp ska vara:
1. genomtänkt och enkel i sin form.
2. tydlig och gångbar mot många olika färger.
3. praktisk och fungera såväl i färg som i svartvit.
4. professionellt utformad.
5. unik och lätt att känna igen.
Tänk också på att färgvalet och utformningen av din logotyp kan vara avgörande i hur kunden uppfattar ditt företag eller din produkt.
Läs mer:
www.bullseyedesign.se