Textstorlek

Skriv ut

Varför ska man investera i ett publiceringsverktyg?

IT & Media

Internet har på bara några år utvecklats från enbart textbaserade hemsidor, till hemsidor med bilder, färg och länkar, till större portaler och dynamiska sidor, och nu är slutligen publiceringsverktyg och tekniken att skapa vinnande hemsidor tillgänglig f

Det här är självklart en relativ fråga – och beroende på vem man är, vad man vill uppnå med sin hemsida och vilka framtidsvisioner man har med sin verksamhet - blir svaren givetvis mycket olika.

Det finns dock ett antal fördelar som är svåra att negligera, oavsett i vilken omfattning man väljer att ta dem till sig. Självklart har vissa typer av informationsrika företag större behov och krav än företag med ett mindre behov av att nå ut med företagsinformation, men grundtanken är den samma.


Är inte Frontpage ett publiceringsverktyg?

Frontpage, dreamweaver och andra liknande program är utmärkta för att skapa och bygga HTML-baserade hemsidor och malldokument. Det vi nu talar om är ”fysiska programvaror” som köps och installeras på användarens dator, för att kunna skapa och tillverka enklare hemsidor. Vissa av de programmen som finns på marknaden är väldigt bra, och en del är mindre användbara.

Man bör inte blanda ihop den här typen av program med publiceringsverktyg. Ovan nämnda program används ofta av webbdesigners, ”hemsidesnickrare” och reklambyråer, och är till för att tillsammans med en bra idé skapa den design och struktur i vilken det är ditt ansvar att fylla med relevant information. Publiceringsverktyget är det Internetbaserade system som gör det möjligt att enkelt underhålla informationsinnehållet på hemsidan, i form av texter och bilder.


Först HTML, sen Publiceringsverktyg!

Hemsidor skapade före år 2000, och i synnerhet mindre företags hemsidor, tar inte del av de många fördelar som finns genom smart informationsteknik. Statiska hemsidor, skapade enbart av html (.htm) dokument i program som Frontpage och Dreamweaver är väldigt otympliga och svåra att på ett effektivt sätt hålla informativa och säljande. Med en HTML-editor skapar du lika många html-filer som din hemsida har sidor.

Med ett publiceringsverktyg bygger du med en HTML-editor upp en grafisk mall, som sedan kopplas ihop med publiceringsverktyget på ett eller annat sätt. Det gör att en hemsida ihopkopplad med ett publiceringsverktyg bara består av lika många filer som det finns designmallar. Det kan vara från 1 mall till kanske 5-10 stycken olika, beroende på publiceringsverktyg och företag. Informationen i sin tur lagras i en databas för enkel hantering. Det betyder att när designen sedan utvecklas och ändras, så är det en fil (mallen) och inte 30 som behöver ändras.


Hur får jag en bättre hemsida med ett publiceringsverktyg?

Ett publiceringsverktyg gör det möjligt att hantera stora mängder information på ett enhetligt och enkelt sätt. På så sätt kan ett smart verktyg spara mycket tid och bli ett stöd i den befintliga verksamheten. Ett bra publiceringsverktyg kan skapa och underhålla hemsidor av jämn och hög kvalité, och hemsidor som skapas i verktyget kan hålla en hög nivå av användarvänlighet, optimering för snabbhet och tillgänglighet. Hemsidor kan även automatiskt mer eller mindre optimeras enligt de kriterier som sökmotorer (som t.ex Google) anser vara viktiga för att komma högre upp i sökmotorernas träfflistor.

Att manuellt återskapa dessa förhållanden, och försöka uppnå samma nivå av effektivitet, är naturligtvis ett mycket tidskrävande jobb, och kräver engagemang såväl som teknisk kunnighet för att kunna uppnå.


Spänn din båge lite extra!

Den kraftiga hävstångseffekt som uppstår vid användandet av ett publiceringsverktyg tillåter användaren att underhålla och uppdatera en komplex och informativ hemsida, utan att behöva sätta sig in i de tekniska detaljerna som skapar de ovan nämnda viktiga förhållandena; som tillgänglighet, optimering och enhetlighet. Åtgärder som skapar dessa optimerade sidor är så långt det går inbyggda i verktyget och i mallarna och sker automatiskt.


Slutligen, om ett publiceringsverktyg är så bra, varför inte bygga ett själv?

Att bygga ett enkelt publiceringsverktyg är egentligen inte särskilt svårt, om man har erfarenheter inom webbprogrammering och databashantering på Internet. Just därför utvecklas idag fler verktyg än vad det egentligen behövs, och vissa problem uppstår. Förutom de uppenbara fördelarna med att ha fullständig kontroll över sin investering och möjligheten att anpassa systemet – bleknar snabbt detta mot det otroliga resursslöseri detta i själva verket innebär.

Många företag sitter idag på helt egna utvecklade system. Många företag tror att dessa system är ”unika”, men i själva verket har de investerat betydligt mer än vad det kostar att köpa in motsvarande tjänster idag. Systemet som de utvecklat är i de flesta fall till 98% identiska med andra publiceringsverktyg när det kommer till funktioner och upplägg, och har krävt en heltidsanställd utvecklare under i genomsnitt ett år för att få det som det ska vara.

För att kunna hålla systemet levande måste denna personen fortsätta utveckla verktyget ständigt, och fortsätta att vara heltidsanställd för att utveckla något som idag anses vara en standardprodukt. Att bara en eller ett fåtal personer känner till verktygets uppbyggnad och underliggande upplägg är att underminera företagets framtid på Internet, då det i praktiken är mycket svårt att låta en annan utvecklare ta hand om samma programmeringskod.


Använd dina resurser effektivt!

Genom att istället köpa in, eller ännu bättre, hyra ett bra publiceringsverktyg (notera att jag skrev ”bra”), får man tillgång till en större grupp av människor med en bredare kompetens och erfarenheter inom detta ämne än vad en ensam anställd själv kan hantera. Genom att ha tillgång till en utvecklingsgrupp kan man hela tiden hålla sin hemsida fräsch och uppdaterad enligt de senaste standarderna på Internet, och den anställde webbutvecklaren kan fokusera på innehållet, användarvänlighet och kunderna.

Leverantörerna av verktyget har fullt ansvar för att drift och utveckling sker i enighet med den generella utvecklingen på Internet, och samlade resurser kan delas av många företag, anslutna till leverantören, vilket skapar en betydligt mer effektiv och inte minst kostnadseffektiv lösning.

Internet har på bara några år utvecklats från enbart textbaserade hemsidor, till hemsidor med bilder, färg och länkar, till större portaler och dynamiska sidor, och nu är slutligen den här tekniken tillgänglig för alla. Skapa en hemsida som är redo för framtiden. Hitta en lämplig leverantör av publiceringsverktyg som uppfyller dina krav, och gör något åt din eländiga hemsida. För trots allt – har du råd att låta bli?

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord