Sverige fyller på med entreprenörer. Hälften av svenskarna uppger att de lockas av tanken att starta eget och var femte planerar att gå ifrån sin traditionella anställning - en tredjedel av dem redan inom ett år. Det visar en färsk undersökning från rekryteringsföretaget Kelly Services.
De svenskar som framförallt planerar att starta eget är unga personer under 30 år, där varannan också ser en marknad för den egna kompetensen. Dessutom anser var tredje ung person att deras kompetens är fullt tillräcklig för att driva ett företag inom sin bransch.
- "Att dagens unga söker nya karriärsvägar är egentligen inte konstigt - de är hungriga, har ett stort frihetsbehov och har ofta mycket stora kontaktnät. Dessutom ges 80-och 90-talisterna helt nya möjligheter tack vare sociala medier och den plattform som det utgör”, säger Louise Kjellberg, HR & Services Manager på Kelly Services.
I Sverige är egenföretagandet mest populärt inom IT-branschen, detaljhandeln och resebranschen. Detaljhandeln är också en av de branscher där man starkast tror på sig själv och sin kompetens.
- “Undersökningens resultat pekar på att entreprenörskap är en trend som många gärna hakar på. Det är också något som på senare tid blivit allt mer uppmärksammat i Sverige, alltifrån tv-program till utbildningar bygger på intresset. Att sedan tro på sig själv är en stor del i att faktiskt våga ta steget”, sammanfattar Louise Kjellberg.
De svenska resultaten visar vidare att:
• Varannan svensk, 47 procent, attraheras av tanken på att starta eget. 21 procent planerar det redan. Av dem som planerar att starta eget kommer 32 procent att ta steget inom ett år och inom fem år har 77 procent gjort det.
• Nästan varannan person, 43 procent, anser att deras kompetens är stark nog för att starta eget. Hos män är den uppfattningen starkare än hos kvinnor.
• 18 procent av svenskarna är idag egna företagare. Åldersfördelningen är relativt jämn, 21 procent består av personer mellan 48 till 65 år, 18 procent är mellan 30 och 47 år och 16 procent mellan 18 och 29 år. 65 procent är män.
• Det vanligaste motargumentet till att starta eget är att det skulle leda till en osäker inkomst. Argumentet är mer förekommande hos äldre än hos yngre, vad som däremot är betydligt vanligare hos de yngre är rädslan att misslyckas.
• Var femte person ser en stark efterfrågan på marknaden för just deras kompetens.
Resultaten är en del av Kelly Global Workforce Index, där 134 000 personer från Nordamerika, Europa Asien och Oceanien deltagit.
Läs mer:
www.kellyservices.se