Var tredje butiksbesökare vill ha personliga erbjudanden

Textstorlek

Skriv ut

Var tredje butiksbesökare vill ha personliga erbjudanden

Näringsliv

En ny undersökning från Visma visar att hela åtta av tio kundklubbsmedlemmar under 50 år använder mobiltelefon under sitt butiksbesök, och var tredje uppger att man vill kunna "checka in" på plats i en butik för att få skräddarsydda personliga erbjudanden från butiken man besöker.

Fakta

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo och är en riksrepresentativ, statistisk undersökning med 1550 intervjuer med personer i åldrarna 16-75 år. Urvalskriteriet var att den svarande måste vara medlem i minst en kundklubb. De branscher som undersöktes särskilt var dagligvaruhandeln, mode och apotek.

– Kunder förväntar sig att deras digitala vardag även ska gälla shoppingupplevelsen. De är både tekniskt redo för och intresserade av tekniken och digitaliseringens möjligheter, där kundens egna mobiltelefon är det självklara navet, säger Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail.

Undersökningen visar att mobiltelefonen är ett viktigt tekniskt redskap för kunder när de vistas i en butik. Åtta av tio kundklubbsmedlemmar under 50 år uppger att de använder mobiltelefon kopplat till shoppingen då. Det den främst används till är att överföra pengar (47 procent), men också för att informera sig om produkter, sortiment och pris. Tre av tio jämför priser och var fjärde googlar på sortiment i andra butiker. Siffran för mobilanvändande i butik är högst bland unga, i åldersgruppen 18-29 år, där den når 93 procent.

Konsumenter vill ha relevanta och personligt anpassade erbjudanden som enkelt tillhandahålls i realtid. Sex av tio kundklubbsmedlemmar värdesätter kundklubbar med en app där erbjudanden alltid finns samlade. Över hälften uppskattar även klubbar som direkt skickar ut bra erbjudanden när man väl är i butik. Dessutom är 35 procent positiva till att kunna "checka in" på plats i en butik för att få anpassade och relevanta erbjudanden som passar ens personliga profil. Siffran är högst i åldersgruppen 40-49 år, där 43 procent uppger detta.

– Det finns en stor potential för handeln att på ett bättre sätt hjälpa den digitalt medvetna konsumenten med rätt typ av erbjudanden i rätt sammanhang, i realtid. Det bygger långsiktig lojalitet samtidigt som det driver spontan försäljning vid butiksbesök. Kombinationen av kundinsikt genom kunddata från en kundklubbsmedlem och att kunden är villig att ge sig tillkänna gör både shopparen och handlaren till vinnare , säger Peter Fischer.


Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord