Att få betalt för sina varor och tjänster är självklart viktigt för varje e-handlare. Det finns en mängd olika betalningslösningar att välja mellan, och det är viktigt att hitta den betalningsform dina kunder känner sig trygga och bekväma av.
Innan du bestämmer dig för vilken betalningslösning du ska välja till din webbutik eller din webbtjänst, så försök att tänka dig hur dina kunder upplever lösningen. Det är bland annat den bransch du är verksam i och vilka betalformer du vill kunna erbjuda dina kunder som avgör vilken betalningslösning som är bäst för just ditt företag.
Kortbetalning
En betalform som är fördelaktig för kunden eftersom den bland annat medför ersättningsgarantier om du som företagare skulle gå i konkurs. Kortbetalning är en omdiskuterad betalningsform eftersom den har ett rykte om sig att vara riskfylld för den som lämnar ut sitt kortnummer på nätet.
- Faktum är att säkerheten är bättre när du betalar med kort via nätet än om du betalar med det på exempelvis krogen. Kortföretagen har jobbat mycket med att förbättra säkerhetsrutinerna den senaste tiden, säger Anders Berggren på Postens Betaltjänster.
En nackdel med kortbetalning är att det kan ta tid, närmare bestämt mellan tre och nio dagar, innan man får in kundens betalning på företagets konto. Kortbedrägerier är också relativt vanligt, men det finns enkla sätt att minimera dem.
- Många e-handlare väljer att ha hela världen som sin marknad. När det gäller kortbetalning innebär det ett problem om en person exempelvis beställer en vara som levereras inom EU men som betalas med ett kontokort som utfärdats utanför EU. Många företagare har på blivit blåsta på betalningen då eftersom kortet i själva verket ofta saknar täckning, säger Anders Berggen.
Direktbetalning
Går till så att kunden, via webbutikens egen sajt, gör en överföring mellan sitt bankkonto och webbutikens konto. Det kan ordnas genom ett avtal mellan banken och företaget. Den största fördelen för dig som företagare är att pengarna överförs direkt till dig från kundens bankkonto. Det här är en bra betalform för kunder som inte vill lämna ut sitt kontonummer på nätet. Den blir allt mer populär bland företagare och är nästan lika populär som kortbetalning.
Postförskott
Den förmodligen äldsta och mest välkända betalningsformen, som hängt med sedan postorderföretagens storhetstid. Många klädföretag använder fortfarande den här betalningslösningen vars största fördel är att det är enkelt eftersom i princip alla människor känner till den. Det kan också vara en bekväm allt i ett lösning för den som vill samla all pakethantering på ett och samma ställe.
- Företag som använder postförskott får dra nytta av postens returhantering, distributionsnät och betalningssystem. Det är en okomplicerad betalningsform som, i kombination med exempelvis kortbetalning, passar små och nystartade webbutiker, säger Anders Berggren.
Digital plånbok
Är en betalningsform som ännu inte är lika etablerad som exempelvis postförskott eller fakturering. Det går till så att kunden sätter in pengar i förväg på ett konto i webbutikens regi. Därefter köper de varor eller tjänster för de pengarna. En fördel är att du som företagare får betalning i förskott, men en nackdel är att folk inte alltid är benägna att sätta in mer än ett par hundralappar i sin digitala plånbok. Förstagångskunder som kanske inte planerar att handla hos er fler gånger kan också avskräckas av digitala plånböcker. Men om den erbjuds i kombination med andra betalningsformer kan digital plånbok ändå vara ett bra betalningsalternativ.
SMS-betalning
Går till så att kunden betalar genom att skicka ett SMS från sin mobiltelefon. En rekommenderad beloppsgräns för den här betalningsformen är 50 kronor per transaktion. SMS-betalning kostar än så länge lite mer än många andra betalningsformer eftersom mobiloperatörerna ofta tar en relativt stor procent av transaktionskostnaden. SMS-betalning fungerar bra för företag som säljer mobilrelaterade tjänster, exempelvis ringsignaler.
Telefonbetalning
Passar främst företag som säljer tjänster eller varor som inte kostar så mycket. Fördelen med telefonbetalning är att det är lättillgängligt för kunden eftersom de kan göra sin betalning genom att ringa ett samtal från en fast eller mobil telefon. Kunden betalar sedan tjänsten eller varan via sin telefonräkning.
- Vi brukar rekommendera 500 kr som maxbelopp när det gäller telefonbetalning. Det beror på att det kan missbrukas, exempelvis genom att en person ringer ett betalsamtal utan medgivande från den som äger abonnemanget, säger Sven- Bertil Broby på Pay & read, ett företag som tillhandahåller olika typer av betalningslösningar.
Kostnaden för telefonbetalning är, enligt Sven-Bertil Broby, ungefär densamma som för fakturering. Den vanligaste modellen är att man betalar procent på kundernas betalsamtal till företaget som tillhandahåller telefonbetalningslösningen.
Faktura
En välkänd betalningsform som används i de flesta fall när företag handlar med andra företag. För en e-handlare som enbart riktar sig till företagare kan fakturering alltså vara ett bra alternativ. Men fakturering går bra att använda gentemot privatpersoner också.
Oftast skapar kunden ett konto på webbutikens sajt. En nackdel med fakturering är att det tar uppemot trettio dagar, ibland längre, innan du får betalt från kunden. Många betraktar det också som en lite mer osäker betalningsform än exempelvis kortbetalning eller direktbetalning via kundens bankkonto.
Vill man så kan man även sälja sina fakturor direkt via företag som exempelvis Kreditor. Kreditor gör en intern och extern kreditkontroll av kunden precis innan kunden ska betala i webbutiken. Efter att Kreditor godkännt kunden så skapas fakturan, som e-handlaren sedan skriver ut och skickar med i samband med att han skickar varorna till kunden.
Lönar sig att jämföra priser
Priserna på betalningslösningarna varierar kraftigt mellan företagen, så det lönar sig att jämföra priser. Lycka till!