Våga byta nisch

Textstorlek

Skriv ut

Våga byta nisch

Tips & Råd

Rickard Havmarker gick från att sälja hamburgare till fettreducering, och tipsar om hur du använder samma entreprenörsegenskaper i olika branscher.

- Att driva företag är i stort sett detsamma oberoende av vilken bransch du rör dig i - det viktigaste är i grund och botten alltid att personalen och kunderna är nöjda, säger Rickard. Ett enkelt motto från Ray Kroc är "Take good care of those who works for you, and you will float to success on their achivements".

Idag driver Rickard som franchisetagare Slim Fit Center, som utför behandlingar för fettreducering, men började sin entreprenörsbana på McDonald's.

- Jag är uppväxt i entreprenörsanda med företagande föräldrar, så det kändes alltid väldigt naturligt för mig att driva eget, berättar han.

Efter att framgångsrikt etablerat fyra restauranger i Malmö under 20 år, valde Rickard dock 2008 att söka sig vidare, och hittade Slim Fit.

- Trots att jag inte hade någon större kunskap om kropp och friskvård kände jag att det var något jag kunde klara - har man drivit företag innan har man på något vis ett "facit" med sig. Det jag då sökte var ett franchisebolag som inte var så stort utan snarare under utveckling.

- På sätt och vis är det samma koncept som innan: McDonald's handlar om att människor med ont om tid ska kunna äta god mat snabbt. Slim Fits resonemang är lika i att vi ger folk som inte har tid att träna en snabb lösning för att snygga till kroppen, och ofta en mycket bra start till en smalare livsstil.

Hur annorlunda ser dina dagar ut idag jämfört med under McDonald's-tiden?
- Väldigt mycket är sig likt. Jag jobbar fortfarande med samma saker, personalutbildning, team marketing, marknadsföring... Något jag lärde mig av McDonald's är värdeorden kvalité, service, renlighet och värde, det har jag tagit med mig in i den här verksamheten, avslutar Rickard.

Fem tips till dig som funderar på att byta nisch
1. Var inte rädd - allt funkar om du har grunden!
2. Fastna inte i en bransch alltför länge. Det behövs nytt blod för att utvecklas och hålla passionen för jobbet vid liv.
3. Oavsett vad du jobbar med är personal och kunder alltid det viktigaste. Satsa på utveckling och kundkontakt så kommer du långt.
4. Se alltid möjligheter istället för hinder. Låt dig inte nedslås av tankar som "Jag kan ju inget om det här", sådant lär man sig efter hand. Det viktiga är drivet och viljan!
5. Nöj dig inte! Tveka inte att leta efter något nytt om du inte trivs eller utvecklas i din nuvarande arbetsroll - stay nervous!

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord