Omvärlden förändras i en rasande takt och förmågan att komma på nya idéer blir en allt viktigare egenskap i affärslivet. Lär dig tre enkla metoder för att sätta fart på idéflödet.
Det är lätt att tro att kreativitet i affärslivet är någonting som är förbehållet företagsgurus och andra supervisionärer. Med brainstorming och annat hokus pokus hittar de lösningar och idéer som vi inte ens kan drömma om. Men det här behöver inte vara sant, med hjälp av rätt teknik kan vem som helst bli kreativ.
Den mänskliga hjärnan sorterar all inkommande information i fack. När vi ser ett stort rött föremål på fyra hjul komma emot oss, sorterar vi omedelbart in det i facket "Buss". När informationen väl är insorterad i ett fack kan vi agera utifrån våra tidigare erfarenheter och kunskaper om situationen. Om det stora röda föremålet är på väg rakt emot oss kommer vi automatiskt att flytta oss, eftersom vår tidigare kunskap (och kanske erfarenhet) om facket "Buss" säger att det är olämpligt att stå kvar på körbanan när den kommer. Om vi å andra sidan befinner oss på en hållplats och bussen har rätt nummer kommer vi lika automatiskt att börja leta efter busskortet i fickan.
Eftersom vi dagligen bombarderas med miljoner och åter miljoner intryck är det här systemet mycket praktiskt. Annars skulle det nog ta minst fyra timmar för oss att få på oss byxorna på morgonen. Systemet inte bara är praktiskt, det är direkt livsuppehållande.
Nackdelen är att när vi väl etablerat en tankebana är den mycket svår att bryta. Ta till exempel min Saab. För att kunna ta ur startnyckeln ur tändningslåset måste man lägga i backen. I början gick det åt mycket adrenalin på att försöka få ur nyckeln. Men efter ett tag lärde jag mig lägga i backen utan att tänka på det. I samband med en reparation kopplade bilmekanikern bort den spärr som gör att man är tvungen att lägga i backväxeln. Trots det lägger jag fortfarande, sex månader senare, ofta i backen när jag stannat. Helt i onödan. Men så stark är tankebanan.
Kreativitet är att bryta tankemönster och se nya vägar. Vi gör det spontant när vi kommer på nya idéer. Ibland försätter vi oss medvetet i en sinnestämning som underlättar kreativiteten, skratt och lek, kanske alkohol, brukar vara vanligt. Det finns dock betydligt effektivare sätt att komma på nya idéer. Vi kan använda oss av färdig metoder som hjälper oss att medvetet bryta en tankebanorna. Det kan ske genom en tankemässig provokation som får oss att göra helt nya associationer. Eller genom att ifrågasätta medvetna och omedvetna antaganden. Ett annat sätt är att sätta gamla tankar i nya sammanhang.
Men innan vi går vidare måste vi ta upp en mycket viktig regel för att arbetet med skapa nya idéer ska bli framgångsrikt.
UTVÄRDERA INTE!
I en kreativ process kan man mycket snabbt komma på mängder av nya idéer, kanske hundratals. De allra flesta, ibland samtliga, är förmodligen omöjliga eller ointressanta att genomföra i verkligheten. Detta är helt i sin ordning. De fungerar nämligen som språngbrädor till nya idéer. Precis som när man leker associationslekar. Börja med att tänka på en katt sen en hund, vidare till köttben, slaktare, julskinka, tomten, Nordpolen. Man kan fortsätta hur länge som helst. Men om vi stannar upp och börjar utvärdera om katt egentligen är så bra att starta med kommer vi aldrig att komma fram till Nordpolen. Detta är något som man måste vara uppmärksam på, att utvärdera är en starkt rotad drift hos oss alla. Så stark att det krävs övning för att låta bli. Men gör det, öva, och du kommer att få tillgång till ett oändligt idéflöde. Alla människor har fantasi. Det är bara utvärderingsbehovet som låser in den.
Metod 1: Slumpord
För att bryta tankemönstret kan man slumpmässigt välja ett ord att associera från. Låt oss säga att du är detaljist i charkuteribranschen, korvgubbe med andra ord. Idén är trevlig, den ger mycket kontakt med människor och man får rejält med frisk luft, men trots allt finns det ganska många korvgubbar och det börjar märkas på dagskassorna. Det kanske vore på sin plats med lite förnyelse. Du tar fram en ordlista och slår på måfå upp en sida och sätter pekfingret på ordet "elefant". Nu är det bara att låta associationerna flöda. Elefanter har stora öron, elefantöra är inte det en maträtt? Något lövbiffaktigt. Man kanske skulle sälja ihoprullade lövbiffar med bröd. Eller grillkorv i form av en snabel. Elefanter finns i Afrika, kanske skulle man skippa korvidén och starta en afrikansk resturang istället, de är inte så vanliga. Jag känner faktiskt inte till en enda.
Det är ingen mening att sitta och tänka för länge kring ett slumpord. En eller ett par minuter räcker sen börjar tankarna gå i banor. För många slumpord i rad ger samma effekt. Då är det bättre att byta till en annan metod, eller göra någonting helt annat.
Metod 2: Utmana grundläggande antaganden
I varje idé finns det en mängd grundläggande antaganden som styr våra tankar mer än vi kanske anar. En del är uppenbara, andra är långt ifrån uppenbara. Vi tänker oss att vi fortfarande klänger oss fast vid korvgubbeidén. Vilka grundläggande antaganden kan vi hitta här. Jo följande:
1. Korv är det som skall säljas
2. Den skall säljas från en låda
3. Korven skall vara varm
4. Jag skall sälja korven
5. Den skall säljas
6. Korvarna skall säljas en och en
7. Till slutkonsument
8. Det skall vara i Sverige
9. Det skall vara ketchup och senap till
Listan kan göras hur lång som helst, men vi nöjer oss med de här just nu. Vi börjar med att utmana det första antagandet, "korv är det som skall säljas." Varför det? Vi kan sälja hamburgare, toast, popcorn, läsk, bakad potatis eller frusna bananer doppade i chokladsås. För att nämna några godsaker. Det här ger ju en del uppslag men vi går vidare med att utmana antagande nummer fem,
den ska säljas. Man kanske skulle ge bort korven gratis om man samtidigt tvingar kunderna att ta del av ett reklambudskap. Det fungerar ju både inom Internet och telefoni.
Om man känner att fantasin börjar tryta kan man använda sig av slumpordstekniken för att komma vidare. Slumpmässigt valda ordet "flaska" kan ge uppslaget att sälja korv på burk eller kanske i någon värmebeständig förpackning som det bara är att langa ut på läktare eller festivaler.
Att sälja just korv och att den ska säljas är grundläggande antaganden som det är ganska lätt att bli medveten om. Men om vi studerar nummer åtta "det skall vara i Sverige", kan det vara så självklart att vi överhuvudtaget inte tänker på det. Men det styr oss. Och begränsar. När man börjar utmana på den här nivån kan man verkligen komma loss. Vore det inte exotiskt med en svensk korvgubbe i Istanbul?
Vi har bara utmanat två av antagandena och redan kommit på ett flertal alternativ som vi kan omsätta i praktiken eller använda som språngbrädor till nya idéer. Att utmana grundläggande antaganden är en mycket stark metod. Pröva den gärna i andra sammanhang, till exempel i problemlösningssituationer.
Metod 3: Flytta koncept
Ett koncept kan sägas vara en idé i idén, någonting som skulle kunna svara på frågan: Vad är det egentligen vi gör? Om vi studerar gratistidningen Metro som bland annat delas ut i tunnelbanan i Stockholm skulle vi kunna hitta de här koncepten:
1. Ge ut tidning
2. Sprida information
3. Sälja reklam
Det går, precis som med grundläggande antaganden, att hitta på hur många som helst. Koncepten kan vi sedan förflytta till andra sammanhang, till exempel andra branscher eller andra idéer.
Vi prövar med koncept nummer ett, "ge ut tidningar" Om vi placerar den idén i exempelvis en biltvätt kan vi få en mängd nya uppslag (Vad ska det bli av detta?) Man skulle kunna ge ut en tidning för folk som tycker om att småpyssla lite med bilen. Eller en gratistidning till alla som tvättar bilen hos dig. Eller en gratis biltvätt till alla som tecknar en prenumeration på Metro. Vad sägs om en guidebok med bilverkstäder i Europa?
Hur man formulerar koncepten eller var man placerar dem spelar ingen större roll. Fantasin kommer igång hur man än gör. Om man tillåter den.
Utvärdering
När man fantiserat en stund med hjälp av teknikerna och fått fram en mängd vansinniga och en del inte så vansinniga idéer är det dags att börja utvärdera. MEN FÖRST DÅ. Man kan på några minuter skala bort de som inte går att genomföra, de som man inte vill genomföra och så vidare. Kvar blir, förhoppningsvis, ett eller ett par intressanta alternativ. Glöm inte att det var vansinnesidéerna som ledde fram till dessa.
Nu är det dags att plocka fram räknaren och göra en kylig och logisk ekonomisk analys av idén.
Arbetet med en idé skulle kunna delas upp i två faser som kräver två helt skilda mentala inställningar. Först idéskapar fasen där vi behöver ett öppet och utvärderingsfritt fantasiflöde. Att utvärdera och analysera i den här fasen resulterar i att det inte blir några idéer. I nästa läge, analysfasen, krävs raka motsatsen. Att inte utvärdera och analysera här resulterar i att det inte blir några pengar.