Enligt en undersökning som Verket för näringslivsutveckling, Nutek, låtit SCB göra så är unga män betydligt mer intresserade och benägna att starta eget än unga kvinnor i samma ålder. Men siffrorna generellt sett är ingen särskilt rolig läsning. Enbart 29
Christina Nordin är avdelningschef på Nutek och tycker att siffrorna är oroväckande inför framtiden. Visserligen visade undersökningen att uppemot sjuttio procent av ungdomarna kan tänka sig att någon gång i framtiden starta eget, men steget mellan tanke och verklighet är ofta långt. Ungas attityder till eget företagande ska från och med förra året mätas i en särskild Entreprenörskapsbarometer som Nutek ska ha hand om. Att unga män enligt undersökningen är mer benägna att starta eget, 78 procent jämfört med 63 procent av kvinnorna, förklarar Christina Nordin med att gamla könsroller och bilden av hur en företagare ska se ut, fortfarande lever kvar på många håll.
- Normen för en företagare är tyvärr fortfarande en man och inte en kvinna. Det faktum att kvinnor i högre utsträckning än män arbetar i offentlig sektor kan också ha något med saken att göra. Där är traditionen och möjligheten att starta eget långt mindre än i den privata sektorn, säger Christina Nordin.
Tapio Salonen är professor i socialt arbete vid Lunds Universitet. Han har nyligen gjort en undersökning för Ungdomsstyrelsens räkning kallad "Ungas etablering och ekonomi". Undersökningen visar på ungas levnadsvillkor och attityder till sig själva och framtiden, och enligt Tapio Salonen så har det hänt mycket på bara de senaste tio åren.
-I dag kallar man sig för "ungdom" en betydligt längre period än förr. Unga studerar längre och bor ofta hemma längre än förr. De är mer beroende av sina föräldrar och av omgivningen, säger Tapio Salonen. Det som är allra mest anmärkningsvärt i undersökningen är att antalet ungdomar som inte "gör någonting", alltså varken jobbar eller studerar, har ökat från tio till tjugo procent de senaste tio åren. Kanske är det ökande beroendet av omgivningen, samhället och föräldrarna en viktig bidragande faktor till att allt färre startar företag?
Maria Lindström är tjugofyra driver det egna företaget Creativs i Stockholm. Hon har varit ute i några gymnasieskolor och berättat om sin tillvaro som egen företagare. Maria har dessutom varit inblandad i en rad ungdomsrelaterade projekt med syftet att få unga att våga starta egna projekt, tro på sina idéer och, i slutändan, bli egna företagare.
- Ungdomar vet väldigt lite om företagarens verklighet, det märks tydligt när man kommer ut på skolorna. De blir ofta överraskade när de ser mig, en ung tjej som varken har portfölj eller pratar avancerat "affärsspråk". Mytbilderna av företagare är många, både att de är medelålders män, att de bara finns inom vissa branscher och att de är några slags ”supermänniskor” som klarat en omöjlig bedrift när de en gång startade eget.
Andra vanligt förekommande missuppfattningar kring företagande är att det är väldigt farligt och riskfyllt att starta eget och att man riskerar väldigt mycket. Även om det kanske kan stämma till viss del så överdrivs ofta riskerna och ”hotbilden” av vad det innebär att driva företag blir väldigt stark, något som gör att många unga tar avstånd från det, säger Maria Lindström.
Hon skulle gärna vilja ses att det satsas pengar på att samtliga elever åtminstone någon gång under sin skolgång får möta en företagare. I dagsläget är det många som går igenom hela sin skolgång nästan utan att veta något om hur det är att starta och driva ett eget företag, och det tycker Maria Lindström är förrädiskt eftersom det helt klart bidrar till att ungdomarna får en sned bild av vad företagande går ut på och innebär.
Från Regeringens sida är man oroad över det låga antalet företag som startas av ungdomar. Genom Nutek har de öronmärkt ett antal miljoner kronor just för att främja ungt entreprenörskap. Syftet med programmet är att öka ungdomars kunskaper om företagandets villkor och att bidra till positiva attityder till entreprenörskap för att på sikt öka nyföretagandet och tillväxten i ekonomin. Långsiktiga åtgärder alltså, men det enda som verkar kunna få igång företagandet bland unga verkar vara opinionsbildande åtgärder som gör att de ändrar sin inställning och ser eget företagande som ett alternativ inför framtiden.
Ladda ner hela rapporten »