Att hamna i tvist med sina kunder eller leverantörer som företagare är tyvärr vanligare än man kanske tror. Det kan bli både krävande och dyrt med en tvist, men det finns många sätt att undvika detta. Vi bad Karin Berggren, jurist på Företagarna dela med sig av sina fem bästa tips för att skriva tydliga avtal och undvika tvister.
Det vanligaste felet som företagare gör när de skriver avtal är att de
missar att skriva om vissa saker, vilket gör avtalet otydligt. Ett
otydligt avtal leder ofta till en tvist mellan de olika parterna. Att
hamna i en rättslig tvist kan bli väldigt dyrt, man bör räkna med en
kostnad på 50 000-100 000 kr.
- Alla tjänar på att vara överens från början och ha ett tydligt avtal, säger Karin Berggren, jurist på Företagarna.
Det är viktigt att få med allt som behövs i ett avtal från början,
glömmer man något så gäller inte det eftersom det inte är påskrivet av
motparten. Saker som är lätt att missa att skriva i ett avtal är:
• När en vara eller tjänst ska levereras.
• Betalningsvillkor: Det är viktigt att bestämma hur man ska betala, när
betalningen ska göras och om det ska finna s en dröjsmålsränta eller
påminnelseavgift.
• Vad som anses som fel på en vara, vad köparen kan kräva av köparen om
det är fel på en vara och hur snabbt köparen måste reklamera varan om
det är fel på den.
• På vilka sätt avtalet kan sägas upp och under vilken tid.
Det kan vara bra att ha ett standardavtal och allmänna villkor inom företaget eller använda et branschavtal. Avtalen ska också tydligt beskriva vad som krävs av båda parter, för att inget ska kunna misstolkas.
Karins fem bästa tips:
• Vara noggrann och ta tid på sig att skriva avtalet.
• Tänka genom alla situationer som skulle kunna hända för att inte missa att skriva med något.
• Ta fram allmänna villkor som gäller för alla kunder.
• Skulle man hitta något i avtalet som man är tveksam över är det viktigt att direkt diskutera det med motparten.
• Använda sig av skriftliga avtal. Muntliga avtal gäller också men är svårare att bevisa.