Två av tre – 66 procent - av studenterna vid Stockholms och Sveriges toppskolor Handelshögskolan, Tekniska Högskolan, Karolinska institutet och Konstfack kan tänka sig att bli entreprenörer. Det är en hög siffra jämfört med att bara 7% av befolkningen är
Men studenterna fruktar svårigheter med till exempel finansiering och byråkrati, att entreprenörskap innebär alltför hårt arbete och att deras egna kunskaper inte räcker till. KTH-studenterna är mest intresserade av entreprenörskap och KI-studenterna minst.
Det visar resultaten av en undersökning som just genomförts av SSES – Stockholm School of Entrepreneurship. 659 studenter från ovannämnda skolor har besvarat enkäten som genomförts av undersöknings- och analysföretaget Exido på uppdrag av SSES.
- Det är mycket glädjande att så många av studenterna kan tänka sig att starta eget, säger Carl Johan Sundberg, VD för SSES och docent vid Karolinska Institutet.
- Men för att de ska våga ta steget krävs både att de praktiska hindren rivs och att entreprenörskap får en större roll i akademisk utbildning. Det måste bli naturligt för teoretiskt begåvade att satsa på företagande, särskilt om Stockholm och Sverige ska kunna bli starkt inom kunskapsintensiva branscher.
Resultaten visar också att:
• Åtta av tio (78%) av studenterna känner en entreprenör, vilket tyder på många entreprenörer i deras omgivning jämfört med i befolkningen generellt. Nedbrutet på studentgrupper har handelsstudenterna bäst entreprenörskontakter och medicinstudenterna minst.
• KTH-studenterna är mest intresserade av att starta företag – 78% av dessa kan tänka sig att starta eget mot 69% av studenterna på Handels och 49% på Karolinska institutet.
• Dubbelt så stor andel KI-studenter (35%) som handelsstudenter (18%) upplever att de saknar tillräcklig erfarenhet av ledarskap för att starta eget. Handelsstudenterna fruktar däremot själva risken och beslutet betydligt mer (54%) än vad KI-studenterna gör (35%).
www.sses.se