Det finns många tillfällen då det känns helt rätt att ta in en konsult. Kraftig expansion och för lite egen personal, avsaknad av kompetens inom ett visst område eller att man vill få nya, friska idéer och perspektiv i företaget är några exempel. Vi ger dig tipsen som gör dig till en professionell konsultköpare.
För att maximera nyttan med konsulttimmarna gäller det att vara målmedveten, ställa krav på leverans och kvalitet och att göra regelbundna uppföljningar.
Att göra en behovsanalys, välja konsult med omsorg och lägga upp en bra handlingsplan är inte alltid självklart. Begär alltid en utförlig offert som i detalj anger vad konsulten ska göra, hur lång tid det uppskattas ta och vad prislappen hamnar på. När offerten har accepterats är det läge att antingen begära in en konsultrapport från konsulten, eller att skriva en konsultrapport tillsammans.
- I rapporten anges bland annat tidsplan, budget, milstolpar i projektet och eventuella risker vid leverans, vilket är vanligast vid längre och mer omfattande konsultuppdrag, säger Marianne Olsson, strategikonsult och författare till boken ”Framgångsrik konsult- guiden till att lyckas”.
Stäm av resultatet med konsultrapport
Konsultrapporten är dels ett verktyg för att säkerställa att konsulten håller sig inom sin angivna tidsram och fungerar dels som en löpande resultatrapport där konsulten och kunden tillsammans kan lista vad som åtgärdats, vilka delmål man uppnått, vilket i sin tur fungerar som avstämning för att säkerställa att konsulten och köparen är inne på samma spår och inte ”tappar” varandra längs med vägen, vilket är lätt hänt, särskilt i långa projekt.
- Det är oerhört viktigt att säkerställa att konsulten verkligen är införstådd med sitt uppdrag att man som kund kan känna dig trygg i att denne håller tidsplanen och åstadkommer de mål ni satt upp. På så vis kommer konsultens spetskompetens verkligen till sin rätt och du behåller kontrollen över kostnaderna, säger Marianne Olsson.
Sex tips till konsultköpare
1. Stirra dig inte blind på kostnaden när du väljer konsult. Visst är det lockande att välja konsulten med ett lägre timpris än konkurrenterna, men skillnaderna i kompetens och erfarenhet är ofta stora och det lönar sig i allmänhet att titta mer på kompetens än timpris.2. Lita inte enbart på din magkänsla när du väljer konsult. När du skapat dig ett första intryck av personen är det läge att kolla upp dennes referenser och utvärdera om du kan dra nytta av konsultens tidigare erfarenheter.
3. Ha alltid ett tydligt mål som motiverar varför du tar in en konsult. Utan ett tydligt mål tenderar resultatet att försämras och sannolikheten att du blir nöjd med investeringen minskar eftersom konsulten kan uppleva din målsättning som otydlig.
4. Tänk utifrån ett kompetensperpektiv snarare än relationsperspektiv när du anlitar en konsult. Även om det kan kännas bekvämt att anlita en konsult som du känner väl och som du vet vad den går för, så är det inte säkert att konsultens kompetensprofil stämmer överens med den kompetens du behöver i uppdraget. Välj därför hellre en något mer tidskrävande lösning och anlita en ny konsult, vars spetskompetens verkligen passar projektet.
5. Ta inte bara in konsulter när det uppstått en akut nödsituation, exempelvis akut brist på folk eller ett stort datahaveri. Var gärna lite förutseende och ställ dig själv frågan vad det skulle kosta om du inte tog in en konsult om du exempelvis behöver effektivisera er administration eller se över personalpolitiken. Konsulten kan inte bara agera brandsläckare utan i viss mån även förebyggande.
6. Om du anlitar en solokonsult eller ett mindre konsultbolag så se till att konsulten i fråga har en backup, någon som kan rycka in vid sjukdom eller om något oförutsett händer. Annars riskerar du att bli alltför beroende av en persons kompetens. En annan fördel med att anlita konsulter med ett omfattande nätverk av andra konsulter är att du kan använda dig av nätverket om nya behov uppstår efterhand och du behöver ta in underkonsulter.