Framgångsrik e-handel utgörs av fem avgörande komponenter; marknadsföring, erbjudande, konvertering, logistik och kundservice. För att bli framgångsrik måste alla dessa faktorer stämma. Det menar Fredrik Lennström, e-handelsrådgivare på Klarna.
Den som startar ett e-handelsföretag har ofta sin passion som främsta drivkraft. Den som är intresserad av och kunnig inom ett specifikt område identifierar kanske en lucka på marknaden och bestämmer sig för att starta ett e-handelsföretag. Ett brinnande intresse är en bra början för den som vill lyckas med att erbjuda rätt produkter.- Marknadsföringen kan också lösa sig till viss del om du är intresserad av något. Om du exempelvis är intresserad av hundsport befinner du dig nog ofta i hundkretsar och vet hur du ska nå dessa. Men om du ska lyfta ditt e-handelsföretag till nästa nivå gäller det att hitta nya målgrupper som finns utanför ditt eget nätverk, säger Fredrik Lennström.
Ett sätt är att annonsera på sökmotorer. Ett annat är att finnas där kunder handlar, marknadsplatser som Tradera, Blocket och Fyndiq. Ett tredje sätt är att synas där din målgrupp rör sig på nätet.
- Konvertering är ett nyckelbegrepp för dig som e-handlare. Det är helt enkelt hur många av alla potentiella kunder som köper av dig. Konvertering brukar uttryckas i procent och total konvertering är då antal order delat på antalet besökare under en viss tidsperiod, säger Fredrik Lennström.
Punktliga och pålitliga leveranser ger återkommande kunder
I konvertering ingår sådant som att ha en effektiv kassa som kräver så lite av kunden som möjligt. Ju färre uppgifter man kräver av kunden för att kunna genomföra ett köp, ju högre konverteringsgrad får man. När köpet väl är genomfört kommer det som bygger långsiktig framgång. Genom punktliga och pålitliga leveranser får du återkommande kunder. Att ge en fläckfri kundservice när någon vill byta eller returnera en produkt bygger också ett långsiktigt varumärke med nöjda kunder.
- Om du känner att någon av de fem punkterna inte är det du brinner för så finns det hjälp. De flesta e-handelsföretag låter andra företag sköta delar av sin produktion. Fakturering väljer många exempelvis att leja ut på någon annan eftersom det ofta är förenat med för stora risker och för mycket arbete att hålla ordning på vilka kunder som betalt. Använd istället den tiden till att öka försäljningen eller hantera din kundservice, säger Fredrik Lennström.
Fem tips för framgångsrik e-handel:
1. I början är intäkter mer värda än sparade kostnader. Du måste ha lite snurr på verksamheten innan du ska lägga tid på att gneta och pruta på allting. Lägg tiden på att öka försäljningen istället.
2. Se till att du har en strategi för ditt sortiment. Ska du vara bred och djup eller smal och nischad?
3. Följ upp din konvertering. Analysera inte bara total konvertering utan titta på hur olika trafikkällor presterar. Du måste förstå var i från din affärsdrivande trafik kommer och var det är värt att satsa.
4. Se till att du redan från början har koll på hela logistikkedjan. Inköp, lagerstatus, betalningar, leveranser, returer. Allt måste fungera smärtfritt.
5. Svara på all kundservice omedelbart. Kundservice är försäljning. En missnöjd kund kommer inte tillbaka och ger dålig PR.