Entreprenören Marcus Carlsson, som utvecklat och lanserat den nyskapande ergonomiprodukten Ergopucken, lyckades med bedriften att få riskkapital till sitt nystartade företag efter bara två månader. Här delar Marcus med sig av sina tio bästa tips som ökar entreprenörers chanser att finansiera sin affärsidé med hjälp av riskkapital.
Genom att kombinera sina ergonomiska kunskaper från komplementärmedicinska högskolan i Malmö med sina erfarenheter från företagande och ett brett kontaktnät lyckades Marcus förverkliga sin dröm och gå från idé till färdig produkt på mindre än ett halvår. Ergopucken är en ergonomisk produkt som förebygger musarm på ett nyskapande vis.
- Min drivkraft är att förnya branschen för ergonomiska produkter genom att göra produkterna tillgängliga även för privatmarknaden. I dagsläget är det främst företag som investerar i ergonomiska produkter, vilket kan leda till att medarbetare som sitter mycket vid datorn hemma drar på sig skador som arbetsgivaren får rehabilitera, säger Marcus Carlsson.
Tio tips som ökar dina chanser att sälja in din affärsidé till riskkapitalister
- Dra nytta av din eller andras erfarenhet av att driva företag
Erfarenhet av att driva företag är oerhört viktigt för att lyckas övertyga riskkapitalister. Det ger dig en förståelse för hur riskkapitalisterna tänker och vilka drivkrafter de har. Om du själv saknar erfarenhet av att driva företag är det smart att gå ihop med någon som har en rik erfarenhetsbank att ösa ur. - Dra nytta av ditt nätverk
Som entreprenör har du goda möjligheter att träna dig i att marknadsföra dig själv och din idé på fester, mingel, nätverksträffar och andra sociala tillfällen. När du möter nya människor har du ett gyllene tillfälle att träna dig på att sammanfatta din affärsidé på ett säljande vis, se till att ta vara på det! - Slarva inte med hemläxan
Ett vanligt misstag är att söka kontakt med och presentera sin idé för riskkapitalister innan den är tillräckligt genomarbetad. Även om du självklart är ivrig att få komma ut och presentera din idé så lönar det sig att bromsa upp sig själv lite och se till att först ha ordning på affärsplan, budget och andra dokument som är till stor hjälp när du ska sälja in din idé till riskkapitalisterna. - Slipa din presentationsteknik
Träna på att hålla en dragning där du presenterar din affärsidé innan det är dags att träffa riskkapitalisten ansikte mot ansikte. Vikten av en väl genomtänkt presentationsteknik ska inte underskattas, det ger ditt budskap tyngd och hjälper dig att sälja in din idé. - Tro på dig själv
Ditt självförtroende är en oerhört viktig framgångsfaktor när du säljer in din idé. Räkna med att det skiner igenom direkt om du int tror hundra procent på din idé och på din egen förmåga att kommersialisera den. Var mån om att utstråla självförtroende i allt ifrån ditt kroppsspråk till klädsel och ditt sätt att uttrycka dig när du presenterar din idé. - Ta fram prototyp på din idé
Om du planerar att tillverka och sälja en produkt så har du mycket att vinna på att ta fram en prototyp som du kan visa upp när du möter riskkapitalisten. Det ger dig något konkret att visa upp, riskkapitalisten kan titta och klämma på produkten och du får en större trovärdighet eftersom en prototyp visar att du har en förmåga att verkligen realisera dina idéer. - Var förutseende
Ligg alltid ett par steg längre fram än omgivningen, visa att du har tänkt ut möjliga scenarion, saker som kan hända när du lanserar och marknadsför din affärsidé. Vilka fällor riskerar du att trampa i, hur agerar du om produktionen exempelvis drar ut på tiden? Det illustrerar att du har en långsiktig plan och att du är realistisk när du bedömer din affärsidés potential. - Sätt ihop en marknadsplan
Visa att du har en gedigen plan för hur du ska lansera och marknadsföra din produkt eller tjänst. Det visar också att du inte är beroende av riskkapitalisten för att förverkliga din idé, att du skulle kunna klara dig lika bra på egen hand, vilket gör din idé trovärdig. En genomtänkt marknadsplan visar att du har kunskap om hur du ska marknadsföra din idé. I början gäller det att vara kreativ och tänka utanför ramen eftersom du sannolikt behöver hålla hårt i marknadsbudgeten. - Visa prov på din problemlösande förmåga
Som företagare är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig till ändrade förutsättningar och att ändra sin färdplan utifrån vad som händer längs med vägen. Om en tillverkare eller leverantör exempelvis inte visar sig hålla måttet så gäller det att snabbt hitta en ny lösning. Visa prov på din problemlösande förmåga när du presenterar din affärsidé, exempelvis genom att ge exempel på hur du tidigare löst problem. - Tappa aldrig fokus och ge aldrig upp
Att söka riskkapital kan vara något av en känslomässig berg- och dalbana och du riskerar att möta många motgångar på vägen innan du lyckas få finansiering. Behåll tron på dig själv och din affärsidé och tveka inte att be riskkapitalisterna om feedback direkt efter din presentation. Skriv ner den feedback du får och korrigera din presentation tills du träffar nästa investerare.