Tio tips för dig som ska skriva en pressrelease

Textstorlek

Skriv ut

Tio tips för dig som ska skriva en pressrelease

Tips & Råd

Att kunna skriva bra pressreleaser är en stor tillgång för företag. Men det kan vara svårt att komma igång och få ut sitt budskap rätt. Nyckeln är att göra det så lätt som möjligt för journalisten att förmedla nyheten. Vi tog kontakt med Torkel Kristoffers, försäljningschef på Newsdesk och bad honom ge sina bästa tips för dig som ska skriva en pressrelease

Företag har ofta mycket fler nyheter än de tror, som kan vara intressanta för journalister, men det kan vara svårt att hitta nyheterna som finns inom företaget. Som litet företag måste man också uppfylla många nyhetskriterier för att dra till sig uppmärksamhet. Oftast räcker det inte med en aktuell nyhet, den behöver oftast vara både aktuell och överraskande för att locka journalisten att välja ut och ta del av nyheten i det mediebrus som är idag. Att dela med sig av rätt information är också viktigt för att förenkla journalistens arbete då arbetstempot är högt på redaktionerna och dagens journalister har allt mindre tid för egen research.

Newsdesk säljer en tjänst som hjälper dig att få ut dina pressmeddelanden till dina kunder. De har många stora kunder såsom Canon, 3 och Scandic, men de erbjuder också mindre paket för mindre företag till lägre priser. Vi tog kontakt med försäljningschefen Torkel på Newsdesk och bad honom dela med sig av sina bästa råd för ny- och småföretagare att nå ut till journalisterna med aktuella pressreleaser.

Torkels bästa tips:

  1. Skriv tydligt ut information för att inget ska kunna misstolkas av journalister. Det är viktigt för att journalisterna ofta använder pressmeddelanden som källor i nyhetsartiklar.

  2. Hitta nyhetsvärdet i din nyhet och framhäv det tydligt i pressmeddelandet. Det behövs för att journalister ska uppmärksamma och vilja skriva om din nyhet.

  3. Se till att hitta en slagkraftig rubrik. Undvik att använda superlativ i rubriken.

  4. Skriv det viktigaste i ditt pressmeddelande först och beskriv detaljer i slutet.

  5. Beskriv endast en nyhet i pressmeddelandet, har du fler nyheter så gör flera pressmeddelanden.

  6. Försök vara kortfattad, en halv A4 brukar vara lagom

  7. Använd gärna citat i texten eller lämna kontaktinformation så att journalisten själv kan höra av sig till viktiga personer på företaget.

  8. Ha med länk till din hemsida i texten, så journalister lätt kan hitta mer information.

  9. Ha med högupplösta bilder och filmer som journalisten kan använda sig av.

  10. Det viktigaste av allt är att ha en intressant nyhet. Försök hitta en nyhet som är aktuell, inte redan känd, nära, överraskande och gärna kopplad till en känd person.

Läs mer:

www.newsdesk.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord