Att kunna skriva bra pressreleaser är en stor tillgång för företag. Men det kan vara svårt att komma igång och få ut sitt budskap rätt. Nyckeln är att göra det så lätt som möjligt för journalisten att förmedla nyheten. Vi tog kontakt med Torkel Kristoffers, försäljningschef på Newsdesk och bad honom ge sina bästa tips för dig som ska skriva en pressrelease
Företag har ofta mycket fler nyheter än de tror, som kan vara
intressanta för journalister, men det kan vara svårt att hitta nyheterna
som finns inom företaget. Som litet företag måste man också uppfylla
många nyhetskriterier för att dra till sig uppmärksamhet. Oftast räcker
det inte med en aktuell nyhet, den behöver oftast vara både aktuell och
överraskande för att locka journalisten att välja ut och ta del av
nyheten i det mediebrus som är idag. Att dela med sig av rätt
information är också viktigt för att förenkla journalistens arbete då
arbetstempot är högt på redaktionerna och dagens journalister har allt
mindre tid för egen research.
Newsdesk säljer en tjänst som hjälper dig att få ut dina
pressmeddelanden till dina kunder. De har många stora kunder såsom
Canon, 3 och Scandic, men de erbjuder också mindre paket för mindre
företag till lägre priser. Vi tog kontakt med försäljningschefen Torkel
på Newsdesk och bad honom dela med sig av sina bästa råd för ny- och
småföretagare att nå ut till journalisterna med aktuella pressreleaser.
Torkels bästa tips:
- Skriv tydligt ut information för att inget ska kunna misstolkas av journalister. Det är viktigt för att journalisterna ofta använder pressmeddelanden som källor i nyhetsartiklar.
- Hitta nyhetsvärdet i din nyhet och framhäv det tydligt i pressmeddelandet. Det behövs för att journalister ska uppmärksamma och vilja skriva om din nyhet.
- Se till att hitta en slagkraftig rubrik. Undvik att använda superlativ i rubriken.
- Skriv det viktigaste i ditt pressmeddelande först och beskriv detaljer i slutet.
- Beskriv endast en nyhet i pressmeddelandet, har du fler nyheter så gör flera pressmeddelanden.
- Försök vara kortfattad, en halv A4 brukar vara lagom
- Använd gärna citat i texten eller lämna kontaktinformation så att journalisten själv kan höra av sig till viktiga personer på företaget.
- Ha med länk till din hemsida i texten, så journalister lätt kan hitta mer information.
- Ha med högupplösta bilder och filmer som journalisten kan använda sig av.
- Det viktigaste av allt är att ha en intressant nyhet. Försök hitta en nyhet som är aktuell, inte redan känd, nära, överraskande och gärna kopplad till en känd person.
Läs mer:
www.newsdesk.se