Företaget Klarna instiftar en ny utmärkelse för e-handlare, Tillväxtjakten. Målsättningen är att stötta smarta och innovativa affärsidéer som har potential att driva skandinavisk e-handel framåt. Förutom utmärkelsen, får företaget bakom den vinnande affärsplanen ett pris på 50.000 kronor.
Tillväxtjakten riktar sig till alla bolag som idag bedriver, eller vill bedriva, e-handel mot den skandinaviska marknaden. Sista anmälningsdag den 13:e maj. Utifrån de inkomna bidragen kommer tre finalister utses, vilka personligen får presentera sina affärsplaner på Klarnas kontor i Stockholm den 30:e maj. En slutgiltig vinnare presenteras 8:e juni.- När Klarna startades för sex år sedan var företaget beroende av kapital, att folk lyssnade till våra idéer och såg potentialen i det vi gjorde. Vi hade tur att hitta folk som gjorde det. Vi tror att det finns oändligt många bra idéer därute som kan driva e-handeln framåt, men som av någon anledning inte fått fäste ännu. För oss är Tillväxtjakten ett sätt att identifiera innovativa idéer och förhoppningsvis kunna ge stöd till dem att lyckas, säger Magnus Fredin, President of Sales Europe på Klarna.
- Vi har inte begränsat oss i vilka som kan söka så länge man bedriver e-handel inom Skandinavien. Man kan alltså redan vara en etablerad aktör, likväl som att man inte hunnit längre än till papperet. Det viktigaste är att vi kan se potentialen och att företaget har en tydlig ambition att växa och vilja att göra skillnad för e-handeln i stort, säger Magnus Fredin.
Kunnig jury
I juryn för Tillväxtjakten sitter representanter från Klarna samt riskkapitalfirman Sequoia, som tidigt såg potentialen i företag som Google, YouTube och Yahoo och som även investerat i Klarna.
Läs mer:
www.klarna.com/tillvaxtjakten