E-handeln står i dagsläget för drygt 10 procent av den totala detaljhandeln och växer snabbare än traditionell detaljhandel. Det visar en färsk e-handelsrapport från Posten. Deras barometer visar att de flesta e-handelsföretag ser ljust på framtiden, men i takt med att branschen växer hårdnar också konkurrensen.
Fakta
På fem år har den svenska distanshandeln mer än fördubblat sin omsättning. Den omsätter nu drygt 28 miljarder och står för 4,6 procent av den svenska detaljhandeln.
De viktigaste skälen till att distanshandla är bekvämlighet, lägre pris, flexibilitet och ett större utbud.
Att googla är den vanligaste ingången till webbutikerna. Två tredjedelar av alla e-handelskunder börjar sin affär med att googla, för att därefter slussas vidare till olika webbutiker.
– Den största utmaningen för framtidens e-handlare är att få kunderna att hitta till butiken. Det gäller därför att hitta rätt marknadsföringsmix, ofta en blandning mellan att synas i den fysiska världen och att marknadsföra sig online, exempelvis med hjälp av sökordsmarknadsföring , säger Arne Andersson, e-handelsspecialist på Posten.
Internationalisering, e-handlare som väljer att etablera sig på flera marknader, multikanaler, alltså att finnas både digitalt och som fysisk butik, mobilshopping och sociala medier är, enligt Arne Andersson, de tydligaste trenderna på e-handelsområdet just nu.
Bloggar och sociala medier kopplas till webbutiker
Att synas i sociala medier som Facebook, exempelvis genom att skaffa sig ”fans” och uppmana till diskussioner och interaktivitet, har blivit en allt viktigare pusselbit för att bli framgångsrik inom e-handelsområdet.
Många e-handlare väljer också att koppla bloggar till sin butik. Genom att blogga om sin bransch får e-handlarna förhoppningsvis kontakt med kunderna, vilket leder till ett större personligt engagemang hos dem. Bloggen kan generera trafik till webbutiken och visar att du som handlare har en intressesfär som når längre än till att bara sälja produkter.
En trend på e-handelsområdet är, enligt webbkonsulten Charlotte Wormbs, att erbjuda så många betalningsmöjligheter som möjligt. Faktura och kort är minimum, men e-handlare som erbjuder fler betalningssätt kan ha en fördel.
– Kundernas krav på enkla och överskådliga villkor vad gäller returrätt, betalningsvillkor och garantier har skärpts. Var personlig och tillgänglig. En så enkel sak som att uppge telefonnummer till sin webbutik och även ange kontaktpersoner, snarare än att nöja sig med en anonym mailadress, kan ge konkurrensfördelar, säger Charlotte Wormbs.