Tävlingar på Internet är ett bra och kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sin verksamhet på. En tävling via nätet brukar vara relativt lätt att sprida till en stor grupp människor utan att det kostar skjortan. De är också ett sätt att skapa kunddatabas
Mathias Steyskal är en av grundarna av Caliber Media, ett företag som specialiserat sig på att arrangera och marknadsföra tävlingar via Internet. Mathias hade jobbat en del med att arrangera tävlingar som anställd tidigare men tyckte att det behövdes ett företag som kan hjälpa andra företag att arrangera och nå ut med sina tävlingar.
För en tid sedan lanserade Mathias och hans kollegor en lyckad kampanj med rekryteringsföretaget Monster. De utlyste en tävling där vinsten bestod i att Monster betalade vinnarens hela studieskuld. Uppemot 280 000 personer deltog i tävlingen, som främst riktade sig mot unga akademiker. Men Mathias tror att drygt en miljon människor fått ett mail med information om tävlingen.
- Vi använder oss oftast av vår databas på drygt 600 000 e-postadresser när vi marknadsför våra kunders tävlingar. De i sin tur sprider vidare tävlingen via mail till sina vänner, säger Mathias Steyskal.
Måste kräva prestation av deltagarna
Han poängterar värdet av en kunddatabas när man arrangerar tävlingar. Ett knep för att skapa synergieffekter av en tävling är att informera om företagets verksamhet och inbjuda till ett nyhetsbrev eller medverkan i en kunddatabas till tävlingsdeltagarna.
Internettävlingar regleras av Lotterilagen, som säger att vinnaren i en tävling inte enbart får utses på grund av tur. Som arrangör måste man kräva någon form av prestation också, exempelvis att tävlingsdeltagaren får besvara en frågesport eller skriva en slogan.
Det pris man lottar ut behöver inte vara någon produkt eller tjänst som man själv producerar, det viktiga är, enligt Mathias Steyskal, att priset passar målgruppen och kommunicerar er affärsidé på något sätt. Som exempelvis nämner han rekryteringsföretaget Monster vars huvudsakliga målgrupp är akademiker. Att välja betalda studieskulder som pris var för deras del ett självklart val eftersom det attraherade rätt målgrupp.
Mer strategi än tidigare
På senare tid har intresset för marknadsföring genom tävlingar ökat. Internet lämpar sig ovanligt bra för just tävlingar eftersom det är lätt att sprida ryktet om en tävling och få folk att själva sprida vidare tävlingen via mail till sina vänner.
- Tävlingar betraktas idag som en viktig del av marknadsföringsstrategin för många företag. Förr var en tävling mest ”en kul grej” som arrangerades då och då, idag är det ett sätt att skapa en relation med presumtiva kunder och få mycket valuta för sina marknadsföringspengar, säger Mathias Steyskal.
Ny tjänst vill hjälpa småföretagare
Thomas Sjöberg är grundare av Allegro, ett konsultbolag med inriktning på marknadsföring via Internet och som driver ContestWizard.com, en tjänst som hjälper småföretagare att ta fram Internettävlingar.
- För småföretagare är tävlingar ett utmärkt sätt att hitta nya kunder via internet och vår idé är att det inte ska bli ett stort och kostsamt projekt ifall man använder sig av tjänsten ContestWizard.com. Man kan göra allting själv, säger Thomas.
På ContestWizard.com får du även tips och råd om hur du kan använda tävlingar för att öka trafiken till din hemsida, aktivera och utbilda dina besökare och skaffa prenumentanter och fånga upp potentiella kunder. Dessutom finns information om juriska aspekter kring att anordna tävlingar på internet samt tips hur du kan marknadsföra din tävling för ökad effekt.
ContestWizard kan vara gratis genom att det visas diskreta textannonser på tävlingssidorna. Vid årsskiftet planeras lanseringen av ContestWizard PRO som kommer att vara helt reklamfri. Vill man ha en reklamfri tjänst innan dess så finns det möjligheter till det till en låg kostnad.
Du dig som vill göra allt själv så kan vi tipsa dig om at du kostnadsfritt kan marknadsföra din tävling på webbplatsen www.tavla.se.
Mathias Steyskals tips till dig som vill arrangera tävlingar på nätet:
- Det är oerhört viktigt att sätta av tillräckligt med tid för att hantera de svar och frågor man får in från tävlingsdeltagarna. Det brukar alltid vara något tekniskt strul i alla tävlingar, dessutom finns det alltid folk som hör av sig med frågor eller synpunkter på tävlingen. Det gäller att hinna besvara det, annars kan det ge badwill till företaget.
- Gör det enkelt att delta i tävlingen. Vi brukar ha som tumregel att det inte får ta mer än trettio sekunder att förstå vad tävlingen går ut på, annars finns det en risk att folk surfar till någon annan sida och struntar i att delta. Var gärna övertydlig och gör det lätt och okomplicerat att delta i tävlingen, då ökar chanserna att få in många svar.
- Satsa på att ha ett stort och fint pris som är attraktivt för din målgrupp. Tävlingsdeltagarna blir annars lätt förvirrade om man har många små eller olika typer av vinster.
- Om man verkligen vill få ut mycket av en tävling så kan det vara en god idé att låta ett företag som specialiserat sig på Internettävlingar genomföra allt från start till mål. Det gör att ni kan fokusera på er kärnverksamhet. Genom att anlita ett proffs så ökar chanserna att tävlingen blir en lönsam affär.
- Försök att tänka ur målgruppens synvinkel när ni sätter ihop tävlingen. Många företag gör missen att arrangera en tävling som passar deras egna villkor, men i själva verket så är det kundens preferenser och intressen som ska vara i fokus. Lär känna er målgrupp och skapa en tävlingsuppgift och ett pris som passar dem.
www.calibermedia.se