Tävling för innovativa entreprenörer

Textstorlek

Skriv ut

Tävling för innovativa entreprenörer

Näringsliv

Förra veckan anordnades innovationstävlingen Idea to Product (I2P) Global Competition på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Tävlingsdeltagare från 5 olika kontinenter, fördelande i 15 olika lag fanns på plats.

Målet med tävlingen och anledningen till varför avdelningen för affärsutveckling och entreprenörskap vid KTH, tillsammans med Stockholm Entrepreneurship School (SSES), höll i värdskapet är för att uppmuntra, utbilda och underlätta kommersialisering av innovation och universitetsforskning.

Vinnarna i grenen Life Science blev NanoMed LLC från Washington University of St Louis USA och på första plats i grenen Energy kom ett av lagen från Brasilien, Bio-Fiend från Universidade Federal de Minas Gerais.

- Den viktigaste anledningen till att vi har priser är för att studenterna sporras av det, sa Professor Steven P Nichols, grundaren av tävlingen Idea to Product efter prisutdelningen.

Precis innan sstart fick vi fick tag på killarna bakom det Australienska laget, Pluvision, som förövrigt kom tvåa i grenen Life Science, för att höra vad dom ansåg om tävlingen och vilka deras framgångsfaktorer är.

Vad tycker ni om tävlingen I2P Global?
- Det är en tävling som fyller en väldig bra funktion i att bättre förmedla kopplingen mellan teknik och marknad. Det globala fokuset tar det också till en helt annan nivå och visar framtidstänk i globaliseringen och vikten av en internationell påverkan. Hittills är vi väldigt nöjda med mottagningen, professionalismen i utförandet och den stämning som förmedlats av de bakom konceptet, vilken glöd!

Vad inspirerade er att samla in pengar för att ta er till tävlingen?
- Att visa på australiensisk innovation och ta chansen att visa att vi besitter entreprenöriell drivkraft. Det var ju en oerhörd möjlighet att kombinera dessa två och första steget för vilket företagskoncept som helst är att få andra att tro på din vision, vilket var vad som krävdes för att ta sig till finalen.

Hur gick ni till väga för att samla in pengar, personliga relationer med företag eller "knacka dörr till dörr"?
- Det hela började med en klassisk cold-calling session där vi ringde allt och alla. Vi insåg snabbt att skolan inte skulle finansiera oss, inte heller regering, riskkapitalister, industriella organisationer osv, Nej-listan började bli väldigt lång. Då tog vi ett steg tillbaka och började bygga mer värde för eventuella sponsorer genom media, publicitet, anknytning till positiv branding osv. Det behöver inte alltid handla om det direkta målet, i det här fallet pengar. Vi tittade istället på saker vi kunde få in-kind genom den unga naiviteten och drivkraten vi visade på. När värdepaketet var större kom till slut sponsringen som från början var ett tämligen klart nej till ett ja!

Varför tror ni att ni just lyckades med ert mål? (att samla in pengar)
Vi gick in fullhjärtat och slutade inte efter de första dagarnas konstanta negativa resultat. Det viktigaste oavsett om det är positiva eller negativa resultat är att inte titta tillbaka för mycket och grubbla, man måste hålla blicken framåt, alltid sträva efter en vision. Vissa saker tar längre tid och andra går vägen direkt, det kanske är tur, kanske inte. Oavsett vilket når man aldrig sitt resultat om man inte vänder på varje möjlig sten.

Vad skulle ert tips vara till andra som söker finansiering?
- Fokusera på värdet hos din motpart. På vilket sätt kan den personen använda dina tillgångar för att förbättra sin situation. Om du inte i dagsläget besitter dessa, tänk på hur du kan skapa möjligheter av liknande karaktär eller tom bygga dessa tillgångar. Bränn heller inte dina bästa chanser i första läget, prova ditt förslag vid mindre viktiga tillfällen först. Handlar det om rent riskkapital ska du vara beredd på att processen är lång och att du som entreprenör gör 70-80 presentationer innan du kan börja se skymten av några pengar. Men principen oavsett om du ska lyckas sälja din gamla bil, få sponsring eller finansiera ditt bolag är den samma. Fokusera inte på dig och dina behov utan på din motpart.

Har ni alltid varit så drivna?
- Driv kommer från höga ambitioner och visioner. Man inspireras mycket av folk i som omgivning som besitter dessa och det är nog nyckeln till att vi är här idag. Förmågan att hela tiden sätta nya ambitioner har alltid funnits där, oavsett om man har byggt slott i sandlådan eller som nu velat visa sin innovation på andra sidan jorden. Nyckeln till ett bra driv och även svårigheten ligger i att hitta dessa visioner. Det är inte alltid lätt att veta och tyvärr bromsar man ofta sig själv genom att påminna sig själv om alla hinder som finns. Jag (Niklas) har tidigare gjort en liknande grej när jag och min familj var strandade i Barcelona under vulkanutbrotten på Island. Vi såg hur folk satt och gnällde och det var allmän misär, ingen kom någonstans. Min familj och en god vän till oss bestämde oss för att göra något åt detta. Så vi lyckades chartra en buss, fylla den med resenärer och få SAS att betala för kalaset. Vi kom hem flera dagar föra andra och minnet av utbrottet blev bättre än vad vi trott från början. Det var då jag insåg, hands-on, att om man verkligen vill göra något så kan man göra något.

Vad tror ni era chanser är att vinna tävlingen?
- Det ska bli väldigt kul att tävla och vi hoppas på det bästa. Efter att ha tittat på de andras bidrag har vi sett att det kommer bli tufft. Vi hoppas på det bästa och rent statistiskt vågar man väl påstå att vi har 20% chans att vinna.

Vad gör er produkt unik?
- Allt grundar sig i användandet av unika biokomponenter funna i kanin tårar. Att använda sig ev biokomponenter är en trend som har kommit de senaste åren men vi började för nästan fyra år sedan och träffade nog jackpotten i kaniner, något som har givet oss ett stort försprång. De biokomponenter vi har funnit kommer ge Biodrops en 10 gånger större effekt än de artificiella droppar som används på marknaden idag och samtidigt minimera användandet av konserveringsmedel.

Vad har ni för tips till människor som har en ide men inte vet om det är tillräckligt bra?
- Ut och prova, kör idén i dess lättaste form för att se om detta verkligen är något som löser folks problem. Det bästa sättet att få reda på om det är en bra idé är att fråga marknaden, inte dig själv, inte din mamma, inte dina polare, utan riktiga kunder. Sen kan första svaret vara negativt men det är då en riktig entreprenör lyser igenom. Då tar du till dig vad de säger och itererar fram nya versioner som hela tiden lyssnar på vad det är folk vill ha. Förhoppningsvis så har din idé till slut blivit en lösning på ett problem och du har en business.

Vad har ni för fler tips att ge företagare?
- Ja, det är nu man ska ha en sån där lista "tio steg att bli företagare" men det finns redan för många utav. De konkretaste tipsen är alltid de bästa men också de svåraste att ge. Det finns tre frågor (utav väldigt många) som jag tycker är allra viktigast när man står vid valet att starta något:
- Vilket problem är det du ska lösa bättre än alla andra?
- Varför brinner du för just detta problemet?
- Kan du jobba utan inkomst under en signifikant tid för att lösa detta problem (24 månader tex)?
Kan du ärligt svara på dessa frågor då kommer du finna vilken skillnad ditt företag kommer göra, hur villig du är att få detta att hända och din motivation till varför du är villig att jobba dag och natt och vända på varje sten. Det är grunden till allting och har du inte denna drivkraften eller visionen då blir det svårt att stå pall i de svåra tiderna.

Läs mer:
www.ideatoproduct.org/global

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord