Under oktober månad kommer första numret av det nya magasinet PORTFOLIO ut. Enligt Per Anders Prabert, vd på SWEDMA, blir magasinet som ”en Metro för marknadschefen”. Inte med tanke på format och det redaktionella, utan för att samtliga svenska marknadsch
Portfolios upplaga blir 25 000 ex. och med det överträffar man de flesta publikationer som finns på området och definitivt till den målgruppen. Men storleken är inte det viktiga i sammanhanget. Den bakomliggande researchen har visat att det saknas en tidning som tar utgångspunkt i det snabbast växande området inom reklam och marknadsföring.
– Vad vi fått fram så saknas det inte bara en publikation – det saknas tyvärr även fortfarande kunskap på området, menar P A Prabert. Jämför man detta med hur det ser ut internationellt så ligger vi långt efter i bevakningen av direktmarknadsföringsområdet som ju även innefattar CRM mm. Magasinet ska inte konkurrera med befintliga tidningar, utan är snarare tänkt att fungera som en inspirationskälla och kunskapsbank för alla på området. Mest av allt just för marknadscheferna ute på företagen.
Portfolios redaktionella inriktning blir fallstudier från olika företag där man tittar på hur de lyckats eller misslyckats med olika saker. Magasinet kommer även att ta upp de nya trender och företeelser som finns inom marknadsföringsområdet samt innehålla intervjuer med olika personer inom reklam och marknadsföringsbranschen.
– En annan av de saker som kommit fram när vi pratat med olika personer är att man gärna ser en internationell utblick. För att säkerställa detta har vi etablerat ett samarbete med 1-to-1 Magazine från Peppers & Rogers Group. Det gör att vi kommer ha med någon eller några av de mest intressanta artiklarna från den, berättar P A Prabert.
Magasinet Portfolio kommer ut med 6 nummer per år. Bakom magasinet står SWEDMA samt ett konsortium av företag som stödjer projektet.
– Det är ett oerhört spännande projekt som snabbt vuxit från idé till en av Sveriges viktigaste nyheter på reklam- och marknadsföringsområdet, säger P A Prabert. Lite av det vi gör har läckt ut tidigare och vi har redan blivit uppvaktade av etablerade förlag som vill köpa in sig i konceptet. Men nu koncentrerar vi oss på att komma ut med ett fullmatat första nummer. Vad som händer längre fram får vi ses.
www.swedma.se