Ditt berättarkapital är ditt eget eller ditt företags USP, unique selling proposition förpackat i berättelser. Ett personligt marknadsföringskapital som börjar förränta sig i den stund du sätter det i rörelse, det vill säga börjar berätta. En god berättelse har fascinerat människor i alla tider.
Den samlar flocken, skapar det personliga mötet och väcker känslor. Perfekt att använda i marknadsföring. Det skapar trovärdighet att äga sin egen historia. När du har tagit fram ditt berättarkapital har du grunden till ditt personliga varumärke menar Viveka Eriksson på Damjournalen.se. Du kommunicerar din historia i allt ditt marknadsföringsmaterial; hemsida, blogg eller cv. Ditt berättarkapital är också den känslomässiga delen av din affärsplan. Den påminner dig om varför du satte igång processen med ett företag eller ett nytt jobb och bär dig genom utmaningarna.- Att arbeta med sitt berättarkapital är ett kostnadseffektivt sätt att göra reklam. Allt du behöver göra är att investera i dig själv och din egen tid. Det är också en marknadsföringsmodell som ligger i tiden eftersom den bygger på det personliga mötet, autenticitet och tranparens. Att kommunicera värderingar och visioner för en bättre värld att leva i är viktigt idag, fortsätter hon.
- Här nere på min gata finns en dam som har en heminredningsaffär. Hon är alltid så rar och ser verkligen varje kund. Butiken är så full av vackra saker att det är svårt att röra sig därinne. Jag brukar få ta ner väskan från axeln och sätta vid disken av rädsla att välta ner någonting med den. En dag när jag är på besök i butiken uttrycker jag min fascination över hur ägarinnan kunnat få in så många saker på en sådan liten plats; ”Åh, det är ingen konst”, svarade damen. ”Jag jobbade som flygvärdinna tidigare och arbetade och skyltade varor på trånga utrymmen under många år tills jag miste jobbet. Det är det roligaste jag vet. Förutom att ge god service då”. Jag tänker på hennes historia varje gång jag går förbi butiken och ler inombords; Där inne står en kvinna som visste att ta sina erfarenheter och kompetenser på största allvar och skapa något alldeles nytt med dem", berättar Viveka med inlevelse.
Så här kan du börja jobba med ditt berättarkapital enligt Viveka Eriksson
1. Ta dig själv på allvar. Lika viktigt som det är att kunna skratta åt sig själv är det att kunna ta sig själv och sina styrkor, erfarenheter och kompetenser på allvar.
2. Jämför dig inte med någon annan. Bara med dig själv.
3. Börja systematiskt gå igenom dina tidigare utbildningar, arbeten eller företag du haft och plocka ut kunskaper, kompetenser och erfarenheter du har. Skriv gärna ner och samla i en skrivbok eller mapp. Detta kräver en del disciplin att göra ensam. Slå dig gärna ihop med en kollega eller vän i samma situation.
4. Fråga dig vilka av dessa erfarenheter och kompetenser du vill ta med dig in i framtiden.
5. Skapa meningsfulla samband. Använd känslan. En bra berättelse har en början, ett innehåll och ett slut och väcker känslor. Både hos berättaren och hos lyssnaren.
6. Ge inte upp. Processen kan gå snabbt eller ta längre tid. Be om hjälp och någon att provberätta för.