Från och med 1 april är det förbjudet att sända e-postreklam till konsumenter som inte gett sitt samtycke på förhand. Förbudet omfattar även reklam till mobiltelefoner. Överträdelser anmäls till Konsumentverket.
Nu får företag bara skicka e-postreklam till konsumenter som godkänt det i förväg. Så säger den nya lagen, som träder i kraft imorgon. Om det finns ett etablerat kundförhållande mellan företagaren och konsumenten är dock e-postreklam fortfarande tillåten. Vad innebär då det? Jo, om man till exempel uppgivit sin e-postadress vid ett köp, och inte motsatt sig att den används i marknadsföringssyfte, är reklamen tillåten. Den får dock inte gälla andra slag av produkter än de tidigare köpta. Det är också viktigt att det finns en tydlig adress i reklammeddelandet, så att man lätt kan tacka nej till fortsatt reklam.
De företag som inte följer reglerna kan få vitesförbud och i vissa fall marknadsstörningsavgift. Det är Konsumentverket/KO, som ska ta itu med aktörer som bryter mot förbudet. Får man obeställd e-postreklam kan man göra en anmälan till Konsumentverket/KO, som nu lagt ut ett särskilt formulär på sin webbplats www.konsumentverket.se. Om man använder det underlättas hanteringen.
- Många har sett fram emot att få slippa obeställd reklam via e-post och mobil, och vi ska göra allt vi kan för att förbudet efterlevs. Särskilt kännbar kan påföljden bli för företag som skickar obeställd e-postreklam utan nej-tack-adresser, säger KO, Karin Lindell.
Mycket av e-postreklamen kommer från andra länder och den kan bli svår att stoppa. Reglerna är lika i alla EU-länder, men obeställd reklam kan komma från länder utanför EU, till exempel USA, som har andra regler.
Anmälningsformuläret finns på:
http://www.epostreklam.konsumentverket.se/
Mer information:
Läs marknadsföringslagen »