Stefan Krook är mannen som grundade teleoperatören Glocalnet 1997. När han fem år senare sålde företaget, som vid det laget omsatte drygt en miljard per år, bestämde han sig för att starta upp ett helt annorlunda projekt.
I mitten av förra året startade Stefan Krook GodEl, ett elbolag som definitivt skiljer sig från mängden eftersom hela avkastningen går till välgörenhetsorganisationer som Rädda Barnen, Röda Korset eller Stadsmissionen. GodEl är helägt av stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer, som t ex Stockholms Stadsmission och SOS-barnbyar.
- El är ungefär som fast telefoni, en produkt som alla behöver, som har ett lågt engagemang och där produktens kvalitet egentligen inte är särskilt beroende av vilken leverantör man har valt. Det påminner på så vis mycket om marknaden för fast telefoni, som jag har erfarenhet från genom Glocalnet. Det gav mig rätt erfarenheter att bygga ett företag i en sådan bransch, säger Stefan.
Liksom Glocalnet så agerar GodEl uppstickare på en marknad som domineras ett fåtal jättar. När Glocalnet startades var tanken att pressa priserna och vara en liten utmanare gentemot företagsjättarna. Det tankesättet har Stefan Krook delvis med sig även i GodEl, en anledning till att Stefan startade bolaget var de, i hans tycke, alltför höga elpriserna.
- Innan jag startade GodEl funderade jag mycket på vad det är jag vill syssla med och vad jag är bra på. Jag ville göra nytta och dra mitt strå till stacken. Då insåg jag att jag kan göra det jag är bra på och samtidigt göra en god gärning. Visionen om att driva ett vinstdrivande företag och skänka all vinst till välgörenhet växte fram, säger Stefan.
När han började räkna på vad det skulle kosta att starta GodEl så kom Stefan fram till att han behövde 5 miljoner i startkapital. Han hade en egen finansiell plattform, men vände sig också till andra näringslivsprofiler som han trodde kunde tänka sig att investera pengar i GodEl utan några krav på ränta. Stefan fick representanter från några av landets mest namnkunniga företag att ställa upp som sponsorer, bland annat Karl-Johan Persson, son till H&M:s huvudägare Stefan Persson och Per Ludvigsson från IKEA.
- När jag fått med mig ett par personer till så startade jag stiftelsen Good Cause, som driver GodEl. Det är inte fult att tjäna pengar, men det är lätt att, som entreprenör, bara sträva efter mer. Jag insåg att jag inte kommer att må bättre på insidan av att tjäna mer pengar. Jag är inte jätterik, men jag har det gott ställt, och vi i Sverige har det bra ställt generellt om man jämför med andra länder, säger Stefan Krook.
www.godel.se