Att starta och driva en webbutik är idag varken svårt eller kostsamt. Detta kan vara ett bra sätt till att pröva sina vingar som entreprenör. När du hittat en passande produkt du vill prova sälja, så kan du snabbt komma igång, oftast mot en låg månadskostnad och i vissa fall till och med gratis. Prova din affärsidé och lära känna din marknad innan du gör en storsatsning på din e-handel.
Fakta
Göteborgsbaserade Textalk grundades 1987 av Henryk Rubinstein som ett
spin-off företag från Chalmers. I företagets begynnelse utvecklade
företaget lösningar för distribution av digitala tidningar för
synskadade, men företagets fokus har sedan dess ändrats.
Startaeget.se ringde upp Rikard Sigvardsson på Textalk Webshop som har många års erfarenhet inom e-handel. Textalk Webshop är Sveriges största e-handelsplattform och används av över 2000 e-butiker.
Rikard berättar om ett mycket vanligt problem bland e-handlare, man gräver ner sig i de tekniska detaljerna så pass mycket att de glömmer bort sin huvudsakliga uppgift, nämligen att göra affärer och bygga upp bra kundrelationer. Värt att känna till är att det du skriver om dig själv och din e-butik många gånger är viktigare än det pris du sätter på dina produkter och den färg du har som bakgrund.
Rikards fem bästa tips till dig som funderar på webbutik:
- Se till att du får prova plattformen innan du börjar betala för det.
- Undersök vad det finns för möjligheter till uppgraderingar
- Kolla så det går att koppla till ett ekonomisystem.
- Undersök om leverantören har utvecklat sitt eget system och hur
deras bolagssituation ser ut, kommer de att finnas kvar om några år. - Var noggrann med att kolla upp vilka stöd för språk och valutor som
finns ifall du tror du kommer få utländska kunder.
- ”En av många fördelar med vår tjänst Textalk Webshop är att du enkelt kan skapa en ”demoshop” där du får tid till att testa ladda upp dina produkter och skapa innehållet i din e-butik innan du betalar för något.”, avslutar Rikard.
Läs mer:
www.textalk.se