Digitaliseringen har banat väg för e-handelns tillväxt. Många kunder föredrar idag att shoppa på nätet, och för dig som företagare innebär en webshop också fördelar eftersom du slipper kostnader som lokalhyra. Men hur sticker man ut i den allt hårdare konkurrensen på nätet?
Ska du starta e-handel eller driver du redan en webshop? Här har vi samlat tips för att driva trafik till din hemsida och för att få kunder att vilja köpa från dig fler gånger.Epost och nyhetsbrev som marknadsföring
Om du använder epostmarknadsföring på rätt sätt kan du få kunder att stanna kvar och återkomma med fler köp. Kostnaden för att skicka iväg ett email är gratis eller väldigt låg jämfört med annonsering på Google eller Facebook för att hitta nya kunder.
Genom att få dina tidigare kunder att vilja återkomma och beställa ner från din e-handel så sparar du resurser, pengar och tid som annars skulle gå åt till att hitta nya kunder. Om du följer alla viktiga epostmarknadsföring tips har du bra chanser att få resultat av epostkampanjer och marknadsföring via email.
Skicka ut pressmeddelande
Det finns många olika mediekanaler att använda dig av för att nå ut med ditt varumärke. Vad utmärker ditt företag, dina produkter, dig själv eller din vision? Tänk på vad som kan vara intressant för journalister och läsare och skriv ett pressmeddelande med målet att få det publicerat i till exempel en lokaltidning eller relevant nyhetssajt.
Analysera besökare och köp
Använd olika sorters verktyg, som Google Analytics eller andra tjänster, för att titta på hur kunderna hittat till din webshop. Genom statistiken kan du se vad som är bra för din försäljning och vilka som har hamnat på din hemsida. Det finns också verktyg som tillåter dig att se hur många som öppnat ett nyhetsbrev du skickat ut.
Det är smart att titta på vem som köper de olika produkterna eller tjänsterna, och hur stor andel av kunderna som kommer tillbaka för fler beställningarna. Du kan anpassa ditt e-handelsbolag efter vad du kommer fram till när informationen är analyserad.
E-handel med bra kundupplevelse
För att kunden ska vilja gå hela vägen med sitt köp behöver webshopen vara användarvänlig och ge en bekväm upplevelse. Hemsidan behöver vara enkel att navigera på, med tydlig information om frakt, betalsätt och villkor. Se till att leveranssätten som du erbjuder duger för kunderna, annars finns risken att de väljer bort dig och vänder sig till en konkurrent. Flera olika betalningsmetoder och möjlighet att spara sina uppgifter till nästa köp gör din e-handel mer attraktiv.
Skriva bra produktbeskrivningar
Oavsett vad du säljer är det viktigt att lägga tid på att få till en säljande produktbeskrivning. Det inkluderar en lättläst och bra text, med specifikationer, professionella bilder och kanske till och med film. Använd nyckelord i rubriker och brödtext för att din hemsida ska ranka högt på Google. Skriv punktlistor med vad som utmärker produkten och fetmarkera text för att kunden enkelt ska kunna skanna av beskrivningen och bli intresserad.
Snabb och bra kundservice
Slutligen den punkt som är lika viktig som självklar, att ha en bra kundservice när kunder har frågor, problem eller feedback. Att höra kundernas åsikt hjälper dig att utveckla verksamheten, samtidigt som kunder som känner att du lyssnar är mer benägna att vilja.