Begreppet sökmotoroptimering kallas även för SEO (Search Engine Optimization). Sökmotoroptimering och går ut på att synliggöra ens webbplats genom att generera en så bra plats som möjligt på olika sökmotorer. Att det är en konsten att optimera upp sin hemsida till en topplaceringen i Google råder det inga tvivel om, men det har precis som vilket annat hantverk som helst förhållningssätt och regler, och det går att lära sig.
Vad bör jag som företagare då tänka på för en bra sökmotoroptimering?1. Lär dig skillanden på On page / Off page optimering
Det lättaste sättet att beskriva hur SEO fungerar är genom att dela upp det i två delar:
ON-PAGE OPTIMERING
Består på ren svenska utav arbetet som sköts på er webbplats. Det innefattar delar som: Strukturen utav er webbplats, Internlänkning, Sökordsdensitet, Huvudrubrik (H1), Underrubriker (H2-H6), fet-, kursiv- och understruken text, ankartexter, presentation av texten, hur URL ser ut, samt hur webbplatsen är programmerad.
OFF-PAGE OPTIMERING
Består utav arbetet som sköts utanför er webbplats. Hur många relevanta ingående länkar finns det till er webbplats? Samt hur högt ”värderade” är de webbplatser som dessa inlänkar kommer från? Detta är saker som har oerhört stor betydelse för Off-page optimeringen utav er webbplats, och är ofta det som avgör om er webbplats kommer att lyfta på konkurrensutsatta ord på sökmotorerna eller inte.
När du lärt dig skillnaden på dessa två olika segment kan du bilda dig en bättre uppfattning om vart just ditt företag behöver börja för en bra SEO.
2. Välj rätt publiceringsverktyg för din hemsida
Om du tar de mycket kloka beslutet att bygga om din hemsida för att försäkra dig om att bibehålla en bra placering på Google så är det viktigaste tipset följande: Välj rätt publiceringsverktyg för din webbplats.
Jag som skriver denna artikel driver en webbyrå som heter Wasabi Web. Vi tog nyligen beslutet att bygga om vår egen webbplats. I samband med detta passade vi även på att gå över till WordPress som CMS.
3. Tänk på din SEO redan i produktionen.
Att anlita en professionell webbyrå för detta område är inte bara en smart investering, utan även en trygghet då alla segment utav er webbplats sköts av en och samma aktör.